چرا برخی از افراد پس از واکسن کووید 19 دچار عوارض جانبی می شوند؟


عوارض جانبی موقتی پس از واکسن کووید 19 طبیعی است و نشانه ای از سیستم ایمنی بدن شما در حال احیای مجدد است.

روز بعد از دریافت این واکسن ها، هیچ کاری را که فعالیت بدنی سنگین باشد، برنامه ریزی نکنید. پس از دریافت اولین دوز واکسن خستگی را تجربه خواهید کرد.

آنچه اتفاق می افتد این است: سیستم ایمنی دارای دو بازوی اصلی است و اولین ضربه به محض اینکه بدن یک متجاوز خارجی را تشخیص می دهد، شروع به کار می کند. گلبول های سفید خون به سمت محل جمع شده و باعث التهابی می شوند که مسئول لرز، درد، خستگی و سایر عوارض جانبی است.

این مرحله از پاسخ سریع سیستم ایمنی بدن شما با افزایش سن کاهش می یابد، یک دلیل که افراد جوان بیشتر از بزرگسالان عوارض جانبی را گزارش می کنند. همچنین، برخی از واکسن ها به سادگی واکنش های بیشتری نسبت به واکسن های دیگر ایجاد می کنند.

بر اساس گزارشات واکنش های متفاوتی در افراد دیده شده است. اگر یک یا دو روز بعد از هر دو نوبت چیزی احساس نکردید، به این معنی نیست که واکسن موثر نیست.

در مرحله بعدی، قسمت دوم سیستم ایمنی بدن شما نیز به حرکت در می آید، که با تولید آنتی بادی محافظت واقعی در برابر ویروس را ایجاد می کند.

یک عارضه جانبی دیگر: با فعال شدن سیستم ایمنی، گاهی اوقات تورم موقتی در غدد لنفاوی مانند زیر بازو مشاهده می شود. بهتر است خانم ها قبل از واکسیناسیون کووید 19، برای جلوگیری از اشتباه کردن تورم غدد لنفاوی به دلیل سرطان، برای انجام ماموگرافی معمول اقدام کنند.

همه عوارض جانبی معمول نیستند. اما پس از صد ها میلیون دوز واکسن در سراسر جهان – و نظارت شدید بر ایمنی – خطرات جدی کمی شناسایی شده است. درصد کمی از افراد واکسن زده شده توسط آسترازنکا و جانسون و جانسون نوع غیرمعمول لخته خون را گزارش کردند. برخی از کشورها این واکسن ها را برای افراد مسن رزرو کرده اند اما مقامات نظارتی می گویند که مزایای ارائه آنها هنوز بیشتر از خطرات است.

افراد همچنین گاهی اوقات واکنش های آلرژیک جدی دارند. به همین دلیل از شما خواسته می شود که پس از دریافت هر نوع واکسن کووید 19 حدود 15 دقیقه در مرکز درمانی بمانید- تا اطمینان حاصل کنید که هرگونه واکنشی به موقع درمان می شود.

در نهایت، مقامات در حال تلاش برای تعیین اینکه آیا التهاب موقتی قلب که می تواند با انواع مختلفی از عفونت ها رخ دهد نیز ممکن است یک عارضه جانبی نادر پس از واکسن های mRNA باشد، نوعی که توسط فایزر و مادرنا ساخته شده است. مقامات بهداشتی ایالات متحده هنوز نمی توانند پیوندی را تشخیص دهند اما می گویند تعداد کمی از گزارش ها را بررسی می کنند.

انتهای پیام/ یکشنبه 27 تیر 1400

منابع

abc News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

جهش ها و ویروس کرونا

کوکتل آنتی بادی میزان مرگ و میر را در بیماران جدی کووید کاهش می دهد

تاثیر DNA شما بر ابتلا به کووید 19 یا بیماری شدید آن

علامت گوارشی تا چند ماه پس از کووید 19 باقی می ماند

درک دقیق ما از میوکاردیت بعد از واکسن کووید 19

×