جهش ها و ویروس کرونا


جهش ها ممکن است ویروس کرونا را به یک تهدید جدی برای جهان تبدیل کنند. یک مطالعه، یک تغییر اساسی را در ویروس کرونا مشخص کرده است که این ویروس را در مسیر آلوده کردن انسان ها قرار می دهد.

تغییر در یک پروتئین مهم ویروسی ممکن است به ویروس کرونا کمک کند تا سبب انتقال حیوانات به انسان شود و ویروس را مانند کووید 19 آفت انسانی بکند.

به نظر می رسد که این جهش به پروتئین سنبله ویروس کمک می کند تا به شدت بر روی گیرنده انسانی پروتئین به نام ACE2 که ویروس از آن برای ورود و آلوده شدن سلول ها استفاده می کند، قفل شود. این توانایی قفل شدن بر روی سلول های انسانی با ویروس جهش یافته بیشتر از ویروس های مختلف کرونا است که فاقد تغییر هستند. علاوه بر این، ویروس جهش یافته در مقایسه با نسخه های قبلی ویروس، در سلول های آزمایشگاهی ریه انسان رشد مجدد خود را انجام می دهد.

جیمز وگر-لوکارلی، ویروس شناس می گوید: بدون این جهش، فکر نمی کنم پاندمی مانند گذشته اتفاق افتاده باشد. وی می گوید بدون این جهش احتمال گسترش ویروس کرونا در جهان کمتر بوده است.

ویروس کرونا دقیقاً از کجا ناشی شده است، هنوز هم یک معما است که محققان در تلاشند آن را کشف کنند. وگر-لوکارلی می گوید، اما کشف اینکه چگونه یک ویروس حیوانی توانایی آلوده کردن انسان را دارد، می تواند به محققان کمک کند تا روش هایی برای جلوگیری از تکرار آن مانند استفاده از داروهای ضد ویروس یا واکسن ایجاد کنند.

اندرو دوکسی، زیست شناس در کانادا که در این مطالعه شرکت نکرده است، می گوید: یافته های جدید حاکی از جهش مهمی است، اما این به طور بالقوه یکی از تغییرات متعددی است که انتقال از حیوانات به انسان را ممکن می کند و این لزوما تنها جهش نیست.

رامون لورنزو ویروس شناس می گوید: محققان از روشی استفاده کردند که معمولاً برای ویروس ها استفاده نمی شود. این بدان معناست که این روش ممکن است جهش های مهم دیگر را نادیده گرفته باشد.

در این مطالعه، وگر-لوکارلی و همکارانش بیش از 182000 نقشه ژنتیکی ویروس کرونا را تجزیه و تحلیل کردند و به دنبال نشانه هایی از جهش بودند که ممکن است به سازگاری ویروس و گسترش آن در بین انسان ها کمک کند. این تیم تغییرات موجود در بلوک های ساختمانی یا آمینو اسیدهای پروتئین سنبله ویروس را با چهار ویروس کرونا ویروس خفاش ها یا پانگولین ها که افراد را آلوده نمی کند، مقایسه کردند. دانشمندان یکی از مبادله ها را مشخص کردند که جایگزین آمینو اسید ترئونین موجود در ویروس های حیوانی با اسید آمینه آلانین است که در ویروس کرونا دیده می شود و باعث ایجاد کووید 19 می شود.

محققان پیش بینی می کنند که جهشی به نام T372A برخی از قندهای موجود در پروتئین سنبله را از بین می برد. وگر-لوکارلی می گوید این قندها ممکن است “مانع باشند”، بنابراین حذف آنها باعث می شود ویروس به ACE2 دسترسی بیشتری پیدا کند تا به سلول ها نفوذ کند.

آزمایش ها نشان می دهد که این درست است. به گفته تیم تحقیق، هنگامی که ویروسی با آلانین وارد سلول های ریه انسان رشد یافته در آزمایشگاه می شود، بیشتر از نسخه های ترئونین تکثیر می شود. در آینده، محققان قصد دارند نقشی را که جهش های دیگر برای کمک به سازگاری ویروس حیوانات با انسان بازی کرده اند، کشف کنند.

آرینجای بانرجی، یک ویروس شناس از سازمان واکسن و بیماری های عفونی در کانادا، که در این مطالعه نقش نداشت، می گوید که چه زمانی ویروس به جهش T372A دست یافته است. ویروس کرونای خفاش با وجود ترئونین در آن نقطه ممکن است ابتدا انسان را آلوده کرده و سپس با سرعت یک آلانین را جایگزین کرده و به ویروس در انتقال موثرتر در انسان کمک کرده است. یا ممکن است قبل از جهش آلانین در خفاش ها یا در حیوانات دیگری ظاهر شود.

ام هنوز در این باره سوالات زیادی وجود داردو تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ جمعه 25 تیر 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

کوکتل آنتی بادی میزان مرگ و میر را در بیماران جدی کووید کاهش می دهد

تاثیر DNA شما بر ابتلا به کووید 19 یا بیماری شدید آن

علامت گوارشی تا چند ماه پس از کووید 19 باقی می ماند

درک دقیق ما از میوکاردیت بعد از واکسن کووید 19

تغییر رنگ پوست علائم دیابت نوع 2 در کودکان

×