علامت گوارشی تا چند ماه پس از کووید 19 باقی می ماند


محققان در یک مطالعه گذشته نگر دریافتند که بیشتر علائم گوارشی (GI) برای بیمارانی که با کووید 19 بستری شده اند برطرف می شود اما ناتوانی در افزایش وزن تا ماه ها ادامه دارد.

نیمی از بیماران (50.6٪) نتوانستند تا سه ماه بعد از کووید 19 وزن خود را بدست آورند، در حالی که 32.4٪ بیماران حتی تا 6 ماه بعد هم افزایش وزن خود را گزارش نکردند.

نویسندگان در Gastroenterology Clinical and Hepatology نوشتند: در میان بیماران مبتلا به سوء تغذیه درصد این افراد بالاتر بود، به طوری که 56.4٪ از این جمعیت قادر به افزایش وزن در 6 ماه نبودند.

با این حال، 3 ماه پس از بیماری، التهاب معده، خونریزی از دستگاه گوارش و پانکراتیت برای اکثر بیماران برطرف شده است.

محققان اظهار داشتند: مطالعه ما این اطمینان را می دهد که اکثر افراد با شروع خونریزی دستگاه گوارش یا گاستروانتریت همراه با عفونت کووید 19 این علائم پس از مدتی برطرف می شود.

علائم GI در بیماران پس از اتصال ویروس SARS-CoV-2 به گیرنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) در سلولهای اپیتلیال دستگاه گوارشی آشکار می شود. آنها گفتند این علائم در هر كدام از 17.6 تا 53 درصد بیماران کووید 19 بروز می كند و گزارش های قبلی حاكی از آن است كه 10.1 تا 39.7 درصد بیماران دچار بی اشتهایی هستند.

داده های طولانی مدت در مورد عوارض کووید 19 و ارتباط آن با سوء تغذیه محدود شده است. از مشاهدات بالینی، بسیاری از بیماران کووید 19 در به دست آوردن وزن خود مشکل دارند و دلیل عمده آن ناشناخته است.

مطالعه حاضر نشان دهنده بزرگترین گروه کووید 19 با علائم GI مرتبط است و شامل 17462 بیمار بستری در ده بیمارستان نیویورک از مارس 2020 تا ژانویه 2021 است. محققان در 3 و 6 ماه پس از آن عوارض GI پس از کووید 19 و بستری شدن در بیمارستان را بررسی کردند.

گروه مورد بررسی شامل بزرگسالانی بود که از طریق PCR آزمایش SARS-CoV-2 آن ها مثبت شد و با علائم GI در بیمارستان بستری شدند و 3 ماه و / یا 6 ماه پیگیری سرپایی داشتند یا برای بار دوم در بیمارستان بستری شدند. بیشتر آنها داده ها را در 3 ماه ارزیابی کردند (7/88 درصد)، اما در 6 ماهگی به 5/56 درصد کاهش یافت. متوسط ​​سن بیماران 66 سال بود. متوسط ​​مدت اقامت در بیمارستان 9 روز بود. 14.1٪ نیاز به دستگاه اکسیژن داشتند و 14.8٪ تحت فشارهای وازوپرس بودند.

در مجموع 18.5٪ بیماران در اثر کووید 19 علائم GI داشتند. در میان این موارد، 22.1٪ علائم و اطلاعات پیگیری داشتند و 24.4٪ دارای تظاهرات مجزای GI بودند. گاستروآنتریت شایعترین علامت اولیه دستگاه گوارش (5/52 درصد) و به دنبال آن سوء تغذیه (23 درصد) و خونریزی (4/20 درصد) بود.

از بین 19 بیمار که تحت آندوسکوپی برای خونریزی GI قرار گرفتند، 21.1٪ دارای زخم معده و اثنی عشر، 21.1٪ مبتلا به ورم معده یا اثنی عشر و 21٪ طبیعی بودند.

محققان خواستند تا به طور خاص بر روی بیماران کووید 19 که هنگام بیماری سوء تغذیه دارند، تمرکز کنند و بر فوریت ارزیابی و غربالگری افراد دارای سوء تغذیه برای بیماران کووید 19 که از عفونت حاد بهبود می یابند، تأکید کردند.

محدودیت های این مطالعه شامل این واقعیت بود که فقط بیماران بستری در بیمارستان را شامل شد. بنابراین، یافته ها ممکن است برای بیماران کووید 19 غیر بستری در بیمارستان با علائم GI قابل استفاده نباشد. داده ها نیز فقط از طریق امکانات منطقه نیویورک، با پیگیری بیش از 6 ماه، تهیه شده اند.

گامهای بعدی تحقیقات می تواند علل سیستمیک علائم مربوط به دستگاه گوارش را در بیماران کووید 19 بررسی کند و علت این اتفاق را بررسی کند.

انتهای پیام/ چهارشنبه 16 تیر 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

درک دقیق ما از میوکاردیت بعد از واکسن کووید 19

تغییر رنگ پوست علائم دیابت نوع 2 در کودکان

آنچه پزشکان باید در مورد دلتا بدانند

درمان با Tenofovir خطر عفونت شدید کووید در HBV را کاهش می دهد

مادرنا اعلام کرد واکسن “برای چند سال” محافظت می کند

×