آنچه پزشکان باید در مورد دلتا بدانند


در این گزارش جدیدترین موارد پیرامون قابلت انتقال، حدت، اثر واکسن و موارد دیگر در مورد سویه دلتا ویروس SARS-CoV-2 و همچنین دلتا پلاس بررسی می شود.

سویه دلتا چیست؟

نوع دلتا یا B.1.617.2 برای اولین بار در هند ظهور کرد و اولین نمونه های آن مربوط به اکتبر سال 2020 بود. با این حال هشدارهایی را ایجاد نکرد تا اینکه هند در بهار امسال با یک هجوم بزرگ کووید 19 روبرو شد.

B.1.617.2 گونه ای از اولین نوع هندی است، B.1.617 به نام کاپا شناخته می شود. B.1.617.3 و اخیراً B.1.617.2.1 نیز وجود دارد که در رسانه ها ان ها را دلتا پلاس می نامند و هنوز جایی در لیست CDC یا WHO ندارد.

عامل اصلی جهش در دلتا L452R است که پروتئین سنبله را تغییر می دهد. به نظر می رسد دلتا پلاس جهش K417N را بدست آورده است که پروتئین سنبله را نیز تغییر می دهد. همچنین هر دو نوع جهش، جهشی دیگر در سنبله و همچنین تغییرات ژنتیکی دیگری دارند که به نظر می رسد تأثیر کمتری دارند.

آیا دلتا بیشتر قابل انتقال است؟

به نظر می رسد دلتا قابل انتقال تر است. CDC برای ارزیابی برآورد شانس انتقال خانگی سویه دلتا در مقایسه با نوع آلفا (B.1.1.7)، یک مطالعه عمومی انگلستان را در مورد 3765 مورد (خوشه های خانگی)، همسان با 7530 شاهد (یک مورد در یک خانواده) ذکر کرده است. این مطالعه نشان داد که دلتا 64٪ بیشتر از آلفا در هنگام انتقال خانگی قابل انتقال است.

برآورد شده است که آلفا 50 درصد بیشتر از ویروس نوع وحشی ویروس قابل انتقال است.

آیا دلتا بیماری زایی بیشتری دارد؟

مشخص نیست که آیا دلتا باعث بیماری شدیدتر می شود یا منجر به مرگ بیشتر می شود. زیست شناسان و ویروس شناسان تکاملی گفتند که دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود اپیدمیولوژی بیماری زایی ویروس بیشتر باشد.

هنوز هم، تحقیقات مقدماتی اپیدمیولوژیکی از انگلستان و اسکاتلند نشان می دهد که دلتا ممکن است خشن تر باشد. تجزیه و تحلیل توسط بهداشت عمومی انگلستان در مورد 43000 مورد کووید 19 نشان داد که افزایش خطر بستری شدن با دلتا در مقایسه با آلفا وجود دارد.

و یک مطالعه توسط بهداشت عمومی اسکاتلند در لانست منتشر شده است که نشان می دهد خطر پذیرش در بیمارستان در بیماران مبتلا به نوع دلتا در مقایسه با نوع آلفا 85٪ بیشتر است.

آیا واکسن ها در برابر دلتا محافظت می کنند؟

داده های انگلیس و اسکاتلند نشان می دهد که واکسن ها هنوز هم از دلتا محافظت می کنند، اگرچه این نوع تا حدودی از اثر آنها می کاهد.

در آخرین تجزیه و تحلیل، بهداشت عمومی انگلیس 10٪ کاهش مطلق در اثر کلی واکسن (دو دوز) در برابر بیماری علامت دار با دلتا در مقایسه با آلفا (79٪ در مقابل 89٪) گزارش کرد. در مورد بستری شدن در بیمارستان، واکسیناسیون کامل محافظت مشابهی را در برابر دلتا (96%) و و آلفا (93%) ارائه می دهد.

یک مطالعه عمومی انگلستان که در اواخر ماه می منتشر شد، نشان داد که تزریق فایزر نسبت به تزریق آسترازنکا نسبت به بیماری علامتی دار دلتا محافظت بیشتری دارد (87.9٪ در مقابل 59.8٪).

علاوه بر این، مادرنا نتایج حاصل از یک مطالعه آزمایشگاهی کوچک را اعلام کرد که تنها کاهش متوسط آنتی بادی های خنثی کننده علیه دلتا را با واکسن mRNA نشان داد.

کریستینا پاگل، دکترای دانشگاه کالج لندن، گفت: هنوز هم عفونت پس از واکسیناسیون وجود دارد- و بیشتر در مورد دلتا – اما واکسن های فعلی در مقایسه با عدم واکسیناسیون هنوز محافظت بسیار خوبی در برابر بیماری و مرگ می کنند.

آیا آنتی بادی های مونوکلونال علیه آن کار می کنند؟

CDC اظهار می دارد که کاهش بالقوه خنثی سازی توسط برخی از درمان های آنتی بادی مونوکلونال مجاز در حال حاضر وجود دارد.

هفته گذشته، ایالات متحده به دلیل عملکرد ضعیف در برابر انواع گاما (P.1) و بتا (B.1.351) توزیع آنتی بادی مونوکلونال Eli Lilly’s را متوقف کرد (bamlanivimab / etesevimab).

Regeneron ثابت کرده است که هیچ کاهش در خنثی سازی دلتا با ترکیب آنتی بادی مونوکلونال آن casirivimab / imdevimab وجود ندارد. در مورد GlaxoSmithKline و Sot Biotechnology نیز همین امر وجود دارد.

آیا کودکان در معرض خطر بیشتری از دلتا هستند؟

والدین سوال پرسیده اند که آیا نوع دلتا خطر بیشتری برای کودکان دارد؟ اگرچه هیچ اطلاعاتی در مورد صحت این واقعیت از نظر زیست شناختی وجود ندارد، اما کارشناسان نگران آسیب پذیری بچه ها هستند، زیرا آنها هنوز واکسینه نشده اند.

اخیراً، عفونت در کودکان نیمی از عفونت های جدید کووید در اسرائیل را به خود اختصاص داده است که به بازگشایی مدارس این کشور در ماه می مرتبط است. هنوز هیچ نشانه ای وجود ندارد که دلتا در کودکان شدیدتر باشد.

چرا همه نگران هستند؟

طبق آخرین برآوردها، فقط حدود نیمی از ایالات متحده واکسینه شده است. این امر کارشناسان را نگران کرده است که هنگام رسیدن پاییز، دلتا به ویژه برای کسانی که هنوز اولین دوز های خود را نگرفته اند مشکل ساز شود.

انتهای پیام/ پنج شنبه 10 تیر 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

درمان با Tenofovir خطر عفونت شدید کووید در HBV را کاهش می دهد

مادرنا اعلام کرد واکسن “برای چند سال” محافظت می کند

نوع دلتا (B.1.617) SARS-CoV-2

کووید و افزایش خطر لخته در افراد مبتلا به IBD

بازدارنده JAK و مرگ و میر در کووید 19

×