بازدارنده JAK و مرگ و میر در کووید 19


توفاسیتینیب بازدارنده JAK میزان بروز عوارض شدید را درمبتلایان به کووید 19 در جمعیتی که بیشتر استروئید دریافت کرده اند، کاهش می دهد.

یک آزمایش تصادفی در برزیل نشان داد، در بیماران بستری شده در پنومونی کووید 19 که تحت درمان با توفاسیتینیب (Xeljanz) بودند، میزان مرگ یا نارسایی تنفسی به طور قابل توجهی کمتر از بیماران تحت درمان با دارونما بود. بروز تجمعی مرگ یا نارسایی تنفسی از روز 28 در گروه توفاسیتینیب به طور قابل توجهی کمتر از گروه شاهد بود.

پانل دستورالعمل های کووید 19 NIH’s، داروی مهار کننده JAK باریسیتینیب (Olumiant) یا مهارکننده IL-6 توسیلیزوماب (Actemra) همراه با دگزامتازون یا دگزامتازون بعلاوه remdesivir (Veklury) را برای بیماران دارای مشکل تنفسی توصیه کرده است.

توفاسیتینیب یک مهار کننده انتخابی JAK1 و JAK3 است که برای درمان بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده استفاده می شود. مطالعات اخیر این دارو با FDA نشان داد که این دارو خطر سرطان و نتایج نامطلوب قلب و عروق را سبب می شود، اگرچه آژانس هنوز اقدامات قطعی انجام نداده است.

بروانگر و همکارانش نظریه پردازی کردند که چون توفاسیتینیب عمل اینترفرون ها و اینترلوکین -6 را تعدیل می کند، باعث کاهش ترشح سیتوکین ها می شود، که ممکن است باعث سندرم دیسترس تنفسی حاد شود، ممکن است برای درمان بیماران کووید 19 استفاده شود.

عملکرد توفاسیتینیب در چندین مسیر بحرانی آبشار التهابی ممکن است آسیب پیشرونده ریه، التهاب محور را در بیماران کووید 19 بستری در بیمارستان بهبود بخشد.

با بررسی ایمنی، عوارض جانبی جدی در 14.1٪ از گروه توفاسیتینیب و 12.0٪ از گروه دارونما رخ داده است. از عوارض جانبی می توان به ترومبوز ورید عمقی، انفارکتوس حاد میوکارد، تاکی کاردی بطنی و میوکاردیت در گروه توفاسیتینیب و سکته مغزی خونریزی دهنده و شوک قلبی در گروه دارونما اشاره کرد.

علاوه بر این، هیچ تفاوتی بین گروه ها در خطر بالاتر عفونت ثانویه یا حوادث ترومبوآمبولیک وجود ندارد.

انتهای پیام/ پنج شنبه 27 خرداد 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

محافظت 90٪ واکسن کووید 19 نواواکس در برابر بیماری علامت دار

ویروس کووید 19 می تواند باعث دیابت شود

Aduhelm داروی جدید درمان آلزایمر

محافظت پروبیوتیک ها از بیماران با اضافه وزن و سرفه و عطسه

عوارض جانبی جدید واکسن های mRNA کووید 19

×