محافظت پروبیوتیک ها از بیماران با اضافه وزن و سرفه و عطسه


نتایج ثانویه یک آزمایش کوچک نشان داد، دوزهای روزانه برخی از پروبیوتیک ها ایجاد علائم دستگاه تنفسی فوقانی را تا حدی کم می کند، به ویژه در بیماران مسن تر از 45 سال و افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) در محدوده چاقی داند.

گزارشات کلی چنین علائمی – از جمله سرفه، گلودرد، سردرد، درد عضلانی و خس خس سینه – در بین 110 نفری که ترکیبی از پروبیوتیکی به نام Lab4P مصرف می کنند نسبت به 110 موردی که در مطالعه تصادفی به دارونما اختصاص داده شده بود، 27٪ کمتر بود. این کاهش در زیرگروه هایی که با سن و BMI کمتر بودند، بارزتر بود.

منحنی های Kaplan-Meier که زمان ابتلا به اولین علائم دستگاه تنفسی را نشان می دهد، نشان دهنده مزایای گروه پروبیوتیک در اوایل مطالعه 6 ماهه است. در گروه 45 سال به بالا، تقریباً 80 درصد از کسانی که پروبیوتیک مصرف می کنند، در روز 50 بدون علامت باقی مانده اند، در حالی که نیمی از شرکت کنندگان دارونما در آن مرحله علائم نشان داده بودند. یک تفاوت مشابه هر چند با چشمگیری کمتر در بین شرکت کنندگان چاق مشاهده شد. پروبیوتیک ها در شرکت کنندگان دارای اضافه وزن یا در افراد زیر 45 سال هیچ فایده ای برای این معیار ندارند.

گفته شد که مطالعات قبلی حاکی از آن بود که پروبیوتیک ها می توانند از علائم دستگاه تنفسی فوقانی محافظت کنند، اما اثر آن را در افراد مسن یا دارای اضافه وزن به طور خاص بررسی نکرده است.

ناترازشدن همزیستی میکروبیوم روده انسان با بیماری های مختلفی از جمله، عفونتهای دستگاه تنفسی از طریق محور روده و ریه مرتبط بوده است. مطالعات قبلی ثابت کرده است که “محور روده – ریه” که میکروبیوم روده را به عملکرد تنفسی متصل می کند، تحقیقات فعلی کاملاً با آن هم تراز می شود.

به اصطلاح آزمایش PROMAGEN، 220 بیمار را به صورت روزانه به دارونما یا مخلوط پروبیوتیک Lab4P شامل دو لاکتوباسیلوس و دو گونه بیفیدوباکتریوم که براساس یافته های قبلی انتخاب شده است نشان می دهد که این ها به ویژه قادر به تأثیر در متابولیسم کلی هستند و همچنین دارای سابقه ایمنی خوبی هستند. نتایج اولیه وزن بدن و پارامترهای چربی بود که مورد بررسی قرار گرفت. با این حال، بیماران همچنین دفترچه خاطرات روزانه را برای ردیابی پنج نوع علائم تنفسی، برای تجزیه و تحلیل فعلی، تکمیل می کنند.

اگرچه این نتایج یک ارتباط را نشان می دهد که به موجب آن تغییرات در میکروبیوم روده بر سلامت تنفسی تأثیر می گذارد اما محققین تاکید کردند که فقط روده نیست که سیگنال هایی را ارسال می کند که بر عملکرد ریه ها تأثیر می گذارد و این یک ارتباط دو طرفه است.

قابل ذکر است که PROMAGEN  پارامترهای ایمنی را بررسی نکرد و عوامل بیماری زا، مواد حساسیت زا یا سایر علل نزدیک به علائم تنفسی را شناسایی نکرده است.

با این وجود، محققان در مقاله Gut Microbes پیشنهاد کردند که پروبیوتیک ها باید به طور خاص برای جلوگیری از عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی و احتمالاً کووید 19 آزمایش شوند.

محققان گفتند که یک مورد قانع کننده برای مطالعات تصادفی بیشتر برای بررسی آینده نگر تأثیر بالقوه پروبیوتیک ها در پیشگیری از عفونت تنفسی به ویژه برای افراد در معرض خطر بالاتر، از جمله افراد چاق و مسن وجود دارد.

در جریان جلسات مطبوعاتی DDW ، مولیش خاطرنشان کرد که پرونده پروبیوتیک ها به عنوان پیشگیری یا درمان COVID-19 عمدتا بر اساس “رشته های شواهد اساسی” ساخته شده است.

محققین گفتند مطالعات بالینی به آشفتگی میکروبیوم روده به عنوان تأثیر بر پاسخ ایمنی اشاره کرده اند. اما او همچنین به مطالعه کوچکی از ایتالیا اشاره کرد که در آن بیماران کووید 19 پروبیوتیک دریافت می کردند و هیچ یک از آنها به دستگاه های کمک تنفسی احتیاج نداشتند. از طرف دیگر ، وی اظهار داشت که از هرگونه مطالعه در مورد پروبیوتیک ها به عنوان پیشگیری از بیماری کووید 19 بی اطلاع است. بررسی این تاثیر بر روی پیشگیری از ابتلا به کووید 19 قطعا مطالعه جالبی خواهد بود.

انتهای پیام/ دوشنبه 17 خرداد 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

عوارض جانبی جدید واکسن های mRNA کووید 19

کووید 19 در دیابت: چه چیزی باعث خطر می شود؟

بیماری قارچ سیاه و کووید 19

مجوز FDA برای آنتی بادی جدید Sotrovimab در درمان کووید 19

اولین داده های واکسن کرونا علیه نوع هندی ویروس

×