ویروس کووید 19 می تواند باعث دیابت شود


ویروس کووید 19 در واقع سلول های پانکراس در بدن فرد مبتلا را که انسولین می سازند از بین می برد و می تواند باعث دیابت شود.

خبرهای نگران کننده ای برای مبتلایان به ویروس کووید 19 وجود دارد. مطالعات جدید نشان داده است که این ویروس علاوه بر ذات الریه و سایر مشکلات سلامتی، ممکن است باعث دیابت نیز شود.

بسیاری از افراد بدون مشکلات طولانی مدت از کووید بهبود می یابند، اما پزشکان متوجه شده اند که برخی از بیماران به دیابت مبتلا می شوند.

اکنون، تحقیقات جدید نشان داده است که ویروس ممکن است سلول های خاصی را که برای جلوگیری از دیابت بسیار مهم هستند، آلوده کند و از بین ببرد. دانشمندان در حال تحقیقات و فهمیدن چگونگی جلوگیری از بروز این اتفاق در بیماران مبتلا به کووید 19 هستند.

بین دیابت نوع 1 و نوع 2 تفاوت وجود دارد. در دیابت نوع 1، بدن انسولین کافی تولید نمی کند. در نوع 2، انسولین کافی وجود دارد اما به درستی کار نمی کند.

از آنجا که انسولین باعث می شود سلول ها قند خون را بگیرند، کاهش تولید انسولین یا مقاومت در برابر انسولین باعث مقادیر زیادی قند یا گلوکز در خون می شود. این سطح بالای گلوکز، به نام هایپرگلیسمی، مشخصه مهم دیابت است.

مطالعات آزمایشگاهی قبلی نشان می داد که ویروس کووید 19 می تواند سلولهای بتا انسان را آلوده کند. محققان همچنین نشان دادند که ویروس خطرناک می تواند در این سلول های بتای تولید کننده انسولین تکثیر شود تا نسخه های بیشتری از خود ایجاد کند و به سلولهای دیگر گسترش یابد.

تحقیقات جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و پزشکی ویل کرنل ارتباط بین کووید 19 و دیابت را تأیید کرد. با تجزیه و تحلیل نمونه های کالبد شکافی از افرادی که به دلیل کووید 19 فوت کردند، هر دو مطالعه توانایی ویروس را در آلوده کردن سلول های بتا پانکراس، کاهش ترشح انسولین و به طور موثر تولید دیابت نوع 1 نشان داد.

این ویروس سلول های موجود در لوزالمعده را که انسولین می سازند از بین می برد. سطح انسولین را کاهش می دهد و سپس مستقیماً منجر به قند بالا و دیابت نوع 1 می شود.

کارشناسان می گویند این سلول های خاص ممکن است به ویژه در معرض حمله توسط ویروس باشند زیرا حاوی گیرنده های خاصی است که به کووید 19 متصل می شوند.

این سلول ها پس از حمله، با بیان کمتر انسولین به سلولهای مختلفی تبدیل شدند. به گفته کارشناسان، این نشان می دهد که SARS-CoV-2 می تواند سرنوشت سلول را تغییر دهد.

یک مطالعه نشان داد که داروهای خاص ممکن است بتوانند این سرنوشت را برای سلول برگرداند. محققان می گویند این یافته ها باید در مطالعات دقیق تری مورد تأیید قرار گیرند.

برای درک اینکه چگونه SARS-CoV-2 به لوزالمعده می رسد و سیستم ایمنی بدن چه نقشی در آسیب ناشی از آن دارد، باید مطالعه بیشتری انجام شود.

نکته اصلی این است که اگر به کووید 19 مبتلا شده اید و علائم یا نشانه های کلاسیک دیابت نوع 1 را دارید، از نظر دیابت آزمایش شوید. هر کسی که از کووید 19 بهبود یافته است باید مراقب علائم دیابت باشد. برخی از علائم دیابت نوع 1 شامل تشنگی شدید و افزایش ادرار، کاهش وزن قابل توجه یا خستگی است.

انتهای پیام/ جمعه 21 خرداد 1400

منابع

abc News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

Aduhelm داروی جدید درمان آلزایمر

محافظت پروبیوتیک ها از بیماران با اضافه وزن و سرفه و عطسه

عوارض جانبی جدید واکسن های mRNA کووید 19

بیماری قارچ سیاه و کووید 19

کووید 19 در دیابت: چه چیزی باعث خطر می شود؟

×