درک دقیق ما از میوکاردیت بعد از واکسن کووید 19


همزمان با گسترش موج واکسیناسیون برای محافظت در برابر کووید 19، نظارت بر عوارض احتمالی مرتبط با واکسن همچنان فعال است. تاکنون هیچ داده ای برای ارتباط قطعی واکسن های mRNA تولید شده توسط فایزر/ بیون تک و مادرنا با عوارض جانبی جدی غیر از موارد نادر آنافیلاکسی به دست نیامده است و واکسن ها در هدف مورد نظر خود در جمعیت واکسینه شده برای کاهش عوارض و مرگ و میر کووید 19 عملکرد خوبی داشته اند. به طور کلی، واکسن های mRNA یک موفقیت علمی بی نظیر و یک منبع نور در طوفان بی وقفه پاندمی کووید 19 بوده اند.

در حال حاضر، تمرکز بر ارتباط احتمالی بین واکسن های mRNA و میوکاردیت وجود دارد. این توجه از تعداد کمی از موارد بالقوه گزارش شده بیشتر در ایالات متحده، اروپا و اسرائیل افزایش یافته است. هم در کودکان و هم در بزرگسالان، موارد میوکاردیت اندکی پس از تجویز این واکسن ها مشخص شده است- به طور معمول 2 تا 4 روز پس از دریافت دوز دوم – و به نظر می رسد سیر نسبتاً خوش خیمی را دنبال می کند.

 با تشکر از گزارش های مفصل منتشر شده در نشریات، اکنون یک مجموعه اولیه از اطلاعات مربوط به این بیماران و یافته های بالینی و تشخیصی مربوط به آنها وجود دارد. بیماران به طور معمول علائم درد قفسه سینه را داشته اند، و متعاقباً مشخص شده است که سطح تروپونین، الکتروکاردیوگرام غیرطبیعی و الگوهای MRI قلب مطابق با میوکاردیت افزایش یافته است. خوشبختانه، به نظر می رسد ترس از عوارض جدی میوکاردیت مانند نارسایی گردش خون یا آریتمی خطرناک غیر معمول باشد.

CDC یک گروه 636 نفره گزارش شده میوکاردیت را پس از واکسیناسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. مقامات بهداشتی ایالات متحده هشدار می دهند که واکسن های mRNA علیه کووید 19 احتمالاً باعث موارد نادر التهاب قلب می شوند.

با این حال، این تحقیق هنوز در مراحل ابتدایی است و چالش های متعددی در درک رابطه بالقوه بین این واکسن ها و میوکاردیت باقی مانده است.

درک ما از میوکاردیت

میوکاردیت یک بیماری ناهمگن است که علل و علایم آن بسیار متغیر است. به همین ترتیب، ایجاد مقایسه ای بین موارد تاریخی میوکاردیت و موارد مشاهده شده در گزارش های موردی چالش برانگیز است.

حتی اگر بین علت واکسیناسیون کووید 19 و میوکاردیت رابطه علیتی برقرار شود، تعیین کمیت و ابلاغ خطر یک کار پیچیده است. باز هم این سوال باقی می ماند که در مقایسه با چه چیزی؟ آیا باید خطر میوکاردیت مرتبط با واکسیناسیون را با میزان میوکاردیت در افراد مبتلا به کووید 19 مقایسه کنیم؟ یا خطر ابتلا به میوکاردیت در کنترل های همسان؟ یا خطر ابتلا به میوکاردیت در کسانی که واکسن های دیگری دریافت می کنند؟

به عنوان مثال ، داده ها نشان می دهد که به ازای هر یک میلیون بار دوز واکسن به پسران 12 تا 17 سال، حدود 56 تا 69 مورد التهاب قلب پیش بینی می شود. این باعث می شود گروهی که بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی هستند. اما این واکسن می تواند پسران را از 5،700 مورد کووید 19 و عوارض ناشی از آن، از جمله 215 بستری در بیمارستان، 71 مورد پذیرش در مراقبت های ویژه و دو مرگ در امان نگه دارد. دختران در آن گروه سنی خطر بسیار کمتری دارند – 8 تا 10 مورد در هر 1 میلیون دوز دوم – اما واکسیناسیون می تواند 8500 مورد کووید 19، 183 بستری در بیمارستان، 38 مورد بستری در ICU و یک مرگ را دفع کند.

واکسیناسیون همچنین ممکن است از بروز علائم طولانی مدت جلوگیری کند و از یک بیماری فوق التهابی موسوم به MIS-C که از هر 3200 کودک آلوده به SARS-CoV-2  1 نفر مبتلا می شود، جلوگیری کند.

تصمیم برای افزودن یک هشدار پس از واکسیناسیون توسط کمیته مشورتی CDC صادر شد. در این هشدار در مورد روش های ایمن سازی و موارد کم التهاب قلبی در میان جوانان در مدت کوتاهی پس از واکسیناسیون مورد بحث قرار داد: میوکاردیت یا التهاب عضله قلب و پریکاردیت، التهاب پوشش مخاط قلب. عوارض جانبی احتمالی اولین بار در اسرائیل مشاهده شد، اما کشورهای دیگر، از جمله ایالات متحده، مواردی از مشکلات قلبی را نیز یافته اند.

عفونت های ویروسی، از جمله عفونت های ویروس کرونا، ممکن است باعث التهاب قلب به عنوان عارضه جانبی تلاش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس شود. از آنجا که واکسن ها سیستم ایمنی بدن را نیز تحریک می کنند، برخی از واکسن ها نیز با التهاب قلب مرتبط هستند.

از 11 ژوئن، پس از تزریق 133 میلیون واکسن mRNA ، 636 مورد میوکاردیت به VAERS گزارش شده است.CDC از این داده ها و سایر داده ها برای محاسبه آسیب ها و فواید احتمالی دریافت واکسن mRNA استفاده کرده است.

محققان دریافتند که براساس تعداد مواردی از میوکاردیت و پریکاردیت در افراد جوان، تعداد موارد گزارش شده بیش از حد انتظار برای افراد 12 تا 39 ساله است. مردان بیشتر از زنان به التهاب قلب مبتلا می شوند و این مسئله بیشتر پس از دوز دوم واکسن نسبت به دوز اول بروز می کند. تام شیمابوكورو از گروه ویژه واكسن کووید 19CDC  گفت: این تأثیر در افراد جوان بیشتر مشهود است. وی گفت: این تأثیر تا زمانی كه وارد این گروه های سنی مسن تر، افراد 50 ساله و بالاتر شوید، تا حد زیادی ناپدید می شود.

افزایش تعداد موارد گزارش شده از میوکاردیت پس از واکسیناسیون کووید 19 سهم مهمی در پژوهش های علمی دارد. با این حال، این موارد باید به صورت مقدماتی دیده شود، و باید به منظور تقویت تحقیقات بالینی، اپیدمیولوژیک، مولکولی و رفتاری قوی در آینده باشد. ارائه دهندگان پزشکی باید از ارتباط بالقوه بین میوکاردیت و واکسیناسیون کووید 19 آگاه باشند، اما باید همچنان در ارزیابی بیماران و بحث در مورد خطر از بهترین قضاوت های بالینی استفاده کنند. واکسیناسیون کووید 19 یکی از ابزار های مهم در نبرد جهانی علیه یک بیماری همه گیر ویرانگر است، و فواید فردی و بهداشت عمومی این واکسن ها همچنان قوی است. فواید واکسن های mRNA کووید 19 بیش از خطر التهاب نادر قلب است. کسانی که واجد شرایط دریافت واکسن کووید 19 هستند باید این کار را انجام دهند.

انتهای پیام/ دوشنبه 14 تیر 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

تغییر رنگ پوست علائم دیابت نوع 2 در کودکان

آنچه پزشکان باید در مورد دلتا بدانند

درمان با Tenofovir خطر عفونت شدید کووید در HBV را کاهش می دهد

مادرنا اعلام کرد واکسن “برای چند سال” محافظت می کند

نوع دلتا (B.1.617) SARS-CoV-2

×