تاثیر DNA شما بر ابتلا به کووید 19 یا بیماری شدید آن


مطالعه ای که بر روی بیش از 45000 نفر انجام شده است، نکاتی را در مورد علت بیماری برخی افراد پس از ابتلا به عفونت ارائه می دهد. برخی از افراد می توانند DNA خود را مقصر بدانند که در صورت ابتلا به کووید 19 به شدت بیمار می شوند.

یک مطالعه بر روی بیش از 45000 نفر مبتلا به کووید 19 کشف کرده است که 13 نوع ژنتیک مرتبط با افزایش خطر ابتلا به SARS-CoV-2 یا احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید وجود دارد. این تیم بیش از 3300 محقق در 25 کشور را شامل می شود.

به عنوان مثال، محققان درباره رابطه ژنتیکی بین گروه خونی و احتمال ابتلا را تأیید کردند، اما هنوز نمی دانند چرا افراد با گروه خونی نوع O ممکن است کمی محافظت شوند. این مطالعه همچنین تأیید کرد که سویه ای که ژن TYK2 را غیر فعال می کند، خطر بیماری بحرانی و بستری شدن در بیمارستان را افزایش می دهد. این نوع سویه برای محافظت در برابر بیماری خود ایمنی شناخته شده است، اما افراد را در معرض ابتلا به سل قرار می دهد.

تیم تحقیق نشان داد که یک نوع ژن به نام FOXP4 با کووید 19 شدیدتر مرتبط است. افزایش فعالیت این ژن با سرطان ریه و بیماری بینابینی ریه، گروهی از بیماری ها که باعث ایجاد زخم و سفتی ریه ها می شود، ارتباط دارد. داروهای قابل توسعه که فعالیت پروتئین FOXP4 را مهار می کنند ممکن است به افراد کمک کنند تا از کووید 19 بهبود یابند و یا از بیماری شدید آن ها جلوگیری کنند.

مارک دالی، متخصص ژنتیک در 7 جولای طی یک جلسه خبری گفت: ژن مربوط به بیماری در بین جمعیت آسیایی و لاتین در آمریکا بیشتر دیده می شود. دالی، از موسسه پزشکی مولکولی فنلاند در هلسینکی، گفت: اگر افراد از نژادهای مختلف از سراسر جهان در این مطالعه وارد نشده بودند، این نتایج هرگز کشف نمی شد. فقط 2 تا 3 درصد از افراد با نژاد اروپایی این نوع را دارند، در حالی که 7 درصد از مردم در خاورمیانه، 20 درصد از مردم لاتین در قاره آمریکا و 32 درصد از آسیای شرقی این زن ها را دارا می باشند.

انتهای پیام/ جمعه 18 تیر 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

علامت گوارشی تا چند ماه پس از کووید 19 باقی می ماند

درک دقیق ما از میوکاردیت بعد از واکسن کووید 19

تغییر رنگ پوست علائم دیابت نوع 2 در کودکان

آنچه پزشکان باید در مورد دلتا بدانند

درمان با Tenofovir خطر عفونت شدید کووید در HBV را کاهش می دهد

×