داروی ضد افسردگی فلووکسامین و کووید 19


یک مطالعه در دنیای واقعی و داده های حاصل از مطالعات حیوانی و سلولی نتایج آزمایش بالینی را تأیید می کند. داده های جدید نشان می دهد که داروی ضد افسردگی فلووکسامین می تواند از ابتلای بیماران مبتلا به کووید 19 به بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کند.

نتایج حاصل از استفاده واقعی دارو از این دارو در کالیفرنیا است. کسانی که فلووکسامین مصرف کردند، هیچ یک به بیماری شدید مبتلا نشدند و طی دو هفته علائم آنها برطرف شد. در مقایسه، 12.5 درصد از افرادی که این دارو را رد کردند در بیمارستان بستری شدند.

داده ها نیاز به بررسی از طریق آزمایش های بالینی بزرگتری دارند. با این حال، برخی از متخصصان می گویند که یافته های جدید، همراه با داده های مشاهده در سلول، حیوان و انسان، نشان می دهد که یک دوره دو هفته ای فلووکسامین، که حدود 10 دلار هزینه دارد و قبلاً توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است، می تواند برای بیمارانی که در معرض خطر بالای علائم کووید 19 شدید هستند استفاده شود.

عملکرد دارو

بیوشیمی این دارو نشان می دهد که ممکن است بتواند پاسخ های سلولی به استرس و عفونت را تنظیم کند. فلووکسامین، که به عنوان Luvox فروخته می شود، یک مهارکننده انتخابی جذب مجدد سروتونین یا SSRI است که به طور معمول برای وسواس تجویز می شود. SSRI ها سطح پیام رسان شیمیایی سروتونین را در مغز افزایش می دهند. این داروها، به ویژه فلووکسامین، پروتئینی به نام گیرنده سیگما -1 را نیز فعال می کند که از تولید پیام رسان های شیمیایی که باعث تشدید واکنش های التهابی می شود، جلوگیری می کند.

در مطالعه سال 2019 که الهام بخش کارآزمایی تصادفی بود، موش هایی که فاقد گیرنده سیگما -1 بودند از التهاب سیستمیک معروف به سپسیس مردند، در حالی که درمان فلووکسامین حیوانات را از زوال و مرگ محافظت می کرد. علاوه بر این، آزمایشات آزمایشگاهی نشان داد که پایین آوردن سطح گیرنده سیگما-1 در سلولهای کشت شده، میزان آلودگی با SARS-CoV-2، ویروس عامل کووید 19 را کاهش می دهد. فلووکسامین همچنین از فعال شدن پلاکت ها، اجزای خون مهم برای لخته شدن جلوگیری می کند. این فعالیت ضد پلاکتی، همراه با داده های به دست آمده از آزمایش موش و سلول، توضیح می دهد که چگونه فلووکسامین می تواند فعالیت ایمنی خارج از کنترل را از بین ببرد و از لخته شدن خون (دو ویژگی اصلی کووید 19 شدید) جلوگیری می کند.

انتهای پیام/ چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

تاثیر کووید 19 بر مغز

ابتلا به کووید 19 در فاصله زمانی بین تزریق دو شات واکسن

کیت خود آزمایی کووید 19

کاهش پاسخ آنتی بادی کووید در برخی از بیماران مبتلا به MS

ارتباط لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون

×