ارتباط لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون


پس از استفاده از واکسن جانسون و جانسون و آسترازنکا عوارض نامطلوبی از واکسن شامل لخته شدن خون در افراد دریافت کننده واکسن دیده شد.

دکتر ویلیام شوفنر، یک پزشک بیماری عفونی در دانشگاه وندربیلت با تخصص در پزشکی و سیاست های بهداشتی، گفت: واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون به شیوه ای مشابه ساخته شده اند. حامل های این واکسن ها انواع مختلفی از آدنوویروس ها هستند. این بخشی از اطلاعاتی است، که در حال حاضر وجود دارد.

دکتر ریچارد کن گفت: به نظر می رسد که واکسن آسترازنکا باعث پاسخ آنتی بادی می شود که این آنتی بادی ها پروتئین فاکتور پلاکت 4 (PF4) را هدف قرار می دهند. این فاکتور پلاکت ها را فعال می کند، که در نهایت منجر به لخته شدن خون می شود.

پدیده لخته شدن خون پس از تزریق واکسن مانند یک عارضه جانبی نادر به نام ترومبوسیتوپنی است. ترومبوسیتوپنی توسط هپارین رقیق کننده خون ایجاد می شود. محققان تصمیم دارند که برای این عارضه ایجاد لخته خون پس از تزریق واکسن نامی انتخاب بکنند تا با ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین اشتباه گرفته نشود.

ارائه دهندگان واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون باید مراقب لخته شدن خون وریدی یا شریانی در قسمت هایی مانند شکم و مغز افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند، باشند.

این عارضه در هیچ یک از واکسن های فایزر یا مادرنا دیده نشده است. این دو واکسن از فناوری متفاوتی برای ساخت واکسن استفاده کرده اند.

جانسون و جانسون گفت که حامل های مورد استفاده در واکسن خود و آسترازنکا به طور قابل ملاحظه ای متفاوت هستند. این تفاوت ها می تواند منجر به اثرات بیولوژیکی کاملا متفاوت شود. محققان افزودند که شواهد بیشتری برای روشن شدن بیشتر علت این لخته شدن مورد نیاز است.

نظریه های دیگر

با وجود سوالات زیاد، دانشمندان همچنان در حال بررسی نظریه های مختلف در مورد چرایی این نوع تزریق که واکسن ناقل ویروسی نامیده می شود و باعث ایجاد مشکلات نادر لخته شدن می شود، هستند.

واکسن ها با ترغیب سیستم ایمنی بدن به تولید آنتی بادی علیه ویروس کار می کنند. یک نظریه غالب حاکی از این است که واکسن های ضد ویروسی به نوعی باعث پاسخ ایمنی غیرطبیعی شده و منجر به لخته شدن خون می شوند.

دانشمندان در آلمان یک آنتی بادی خاص را در بسیاری از افرادی که پس از دریافت واکسن آسترازنکا دچار لخته شده اند شناسایی کردند. محققان آمریکایی متعاقباً همان آنتی بادی را در افرادی که پس از دریافت واکسن J&J ایجاد کردند، شناسایی کردند. در این افراد، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی تشکیل داده است که به پلاکت ها متصل می شوند، سلول های خونی ویژه ای که به هم متصل می شوند و لخته ایجاد می کنند.

دکتر الکس اسپایروپولوس، متخصص لخته شدن خون و استاد موسسه تحقیقات پزشکی فاینشتاین گفت: این واکسن نیست که باعث آن می شود – بلکه پاسخ ایمنی بدن به واکسن است.

متخصصان می گویند این بیماری، ترومبوز سینوس وریدی مغزی یا CVST، بسیار نادر است.

اسپیروپولوس گفت، سازمان غذا و دارو و CDC گفتند در شش زنی که لخته را تجربه کرده اند، این مشکل شش تا 13 روز پس از دریافت واکسن ظاهر شده است. در این بازه زمانی با پاسخ ایمنی باید پیگیری شود.

شواهد موجود از ایالات متحده و اروپا حاکی از آن است که زنان ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. شاید تا حدی به این دلیل که براساس داده های قبلی، زنان در حال حاضر بیشتر از مردان مبتلا به CVST می شوند.

انتهای پیام/ دوشنبه 30 فروردین 1400

منابع

abc News

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

بررسی ارتباط احتمالی بین واکسن کووید 19 جانسون و جانسون و لخته های خون

دو جهش L452R و D614G کرونا ویروس

ویروس کرونا B.1.1.7 با قابلیت انتقال بیشتر

اپیدمی کووید 19 و کاهش موارد آنفلوآنزا

ارتو-فتالالدهید (OPA)

×