اپیدمی کووید 19 و کاهش موارد آنفلوآنزا


ماسک زدن و فاصله گرفتن در فصل آنفولانزا موجب کاهش موارد آنفولانزا و کاهش موارد مرگ و میر ناشی از آن است. اقدامات احتیاطی انجام شده در طی این پاندمی ممکن است تأثیر واقعی در شدت شیوع آنفلوانزا در صورت ادامه استفاده از آنها در آینده داشته باشد.

در واقع، علاوه بر میزان واکسن آنفلوانزا در همه زمان ها، محدودیت های اعمال شده برای مهار پاندمی کووید 19 دستور ماسک صورت، فاصله فیزیکی و بهداشت دست – همه در فعالیت کم آنفولانزا در این فصل نقش داشته است.

در دسامبر 2017، اتاق های اورژانس در بیمارستان های بزرگ از بیمارانی که علائم شبیه آنفولانزا داشتند، اشباع شده بود به حدی که آمبولانس ها به دلیل کمبود فضای تخت مجبور بودند از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر بروند. تقریباً نیمی از بیمارانی که در آن ماه با علائم شبیه آنفلوانزا مراجعه کرده بودند از نظر آنفلوآنزا مثبت بودند. این وضعیت به این معنی بود که افراد با سایر موارد اضطراری مانند حمله قلبی نمی توانند به موقع از آنها مراقبت کنند.

فوریه معمولاً ماه اوج آنفلوآنزا است – با این حال امسال، حتی یک مورد آنفولانزا در فوریه یا مارس مشاهده نشد. پزشکان از این میزان ابتلا به آنفلوآنزا کم، که به نظر می رسد در سراسر دنیا گسترده است، متعجب شده اند.

در طول فصل آنفلوآنزا 2017-2018 در ایالات متحده، بیش از 80،000 نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، از جمله 185 کودک. با توجه به داده های CDC، با بیش از 200000 بستری در بیمارستان، هزاران ویزیت سرپایی و میلیون ها واکسن سالانه در هر فصل آنفولانزا، این بیماری تنفسی ویروسی فصلی هر ساله بیش از 10 میلیارد دلار برای بستری شدن در بیمارستان و مراقبت های سرپایی هزینه می کند.

آخرین فصل آنفولانزا کاملا متفاوت بوده است. طبق داده های جدید CDC، فعالیت آنفولانزا در این فصل به طور غیرمعمولی کم است. این شامل بستری شدن در بیمارستان، مرگ و میر و درصد آزمایش مثبت است. از زمان شروع این فصل آنفولانزا، کمتر از 600 بزرگسال و یک کودک بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست داده اند، در حالی که در گذشته 20،000 مرگ بزرگسالان و 190 کودک فوت ثبت شده است. عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند این فعالیت شگفت آور کم را توضیح دهد – در واقع کمترین میزان ابتلا ثبت شده است.

ادعاهای دروغین منتشر شده در رسانه های اجتماعی ادعا می کرد که مرگ و میر ناشی از آنفولانزا به دلیل توضیح تعداد کم، به مرگ کووید 19 اضافه شده است. اما باب اندرسون، رئیس آمار مرگ و میر در مرکز ملی آمار سلامت CDC، اظهار داشت که تعداد کشته شدگان ناشی از کووید 19 شامل مرگ آنفولانزا نیست. اگرچه کووید 19 و عفونت آنفلوانزا علائم و نشانه های مشابهی دارند، اما کیت های آنها یکسان تشخیص داده نمی شود.

بنابراین، این فصل آنفولانزا چه تفاوتی دارد؟ نمی توان انکار کرد که تغییر رفتار گسترده، از جمله ماسک صورت، فاصله فیزیکی و بهداشت دست برای جلوگیری از شیوع کووید 19، بر میزان آنفلوانزا تأثیر داشته است.

از آنجا که عفونت ویروس آنفلوانزا از طریق قطره های تنفسی آزاد شده در هوا از طریق عطسه، سرفه و فعالیت های منظم مانند صحبت کردن، غذا خوردن و نوشیدن منتقل می شود، مطالعات نشان می دهد پوشیدن ماسک از فرد در برابر استنشاق یا بازدم این قطرات محافظت می کند.

دقیقاً مانند کووید 19، آنفولانزا حتی در مواردی که فرد علائمی نداشته باشد، قابل انتقال است. به همین دلیل است که نیاز به استفاده از ماسک صورت در فصل آنفولانزا در فضاهای عمومی و داخل منزل با افراد خارج از خانه فرد ممکن است کار منطقی باشد. ماسک ها به راحتی در خانه ساخته می شوند، موثرند و در هزینه ای صرفه جویی می کنند که در غیر این صورت ممکن است برای بستری شدن در بیمارستان هزینه شود.

حداقل شش فوت فاصله از افراد غیر خانگی نیز در برابر آنفولانزا موثر است، زیرا می دانیم که قطرات آنفولانزا می توانند تا شش فوت نیز حرکت کنند. و شستن منظم دست مانع از انتقال مستقیم قطرات ویروسی از سطوح آلوده هنگام لمس صورت می شود.

اینها اصلاحاتی در سبک زندگی است که برای سازگاری با جهانی با تهدید روز افزون بیماری های عفونی تنفسی، باید انجام دهیم. ما در معرض خطر تلاش برای دستیابی به موفقیت های دشوار علمی و پزشکی هستیم در حالی که اقدامات ساده و موثر سبک زندگی را به پس زمینه تبدیل می کنیم. برای غلبه بر ویروس، باید درست مثل ویروس سازگار شویم و زنده بمانیم. CDC رهنمودهایی را برای استفاده از ماسک منتشر کرده است.

انتهای پیام/ یکشنبه 22 فروردین 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

بررسی ارتباط احتمالی بین واکسن کووید 19 جانسون و جانسون و لخته های خون

اکثر کودکان مبتلا به بیماری التهابی جدی کووید خفیف داشتند

گزارش های لخته خون واکسن کووید 19 آسترازنکا

اثر 81 درصدی واکسن کووید 19 Bharat Biotech

محافظت واکسن کووید 19 فایزر علیه انواع مختلف سویه و محافظت 6 ماهه

×