دو جهش L452R و D614G کرونا ویروس


جهش دانمارک / کالیفرنیا (L452R)

کجا و چه زمانی کشف شد؟

این جهش در ماه مارس در دانمارک شناسایی شد.

الان کجاست؟

این جهش زمستان امسال در کالیفرنیا مشاهده شد و در طی پنج ماه در آنجا غالب شد و در نهایت بیش از نیمی از عفونت ها را در 44 از 58 شهرستان ایالت تشکیل داد. این جهش در چندین ایالت دیگر نیز تأیید شده است.

چه چیزی آن را متفاوت می کند؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این جهش توانایی اتصال ویروس به سلول های گیرنده انسان را افزایش می دهد و باعث انتقال بیشتر آن می شود. برخی دانشمندان از مقامات بهداشت عمومی می خواهند كه نوع موجود با این جهش در كالیفرنیا را “یك نوع نگرانی” اعلام كنند كه این امر آن را به اولین نوع وطنی با این برچسب تبدیل خواهد كرد.

آیا واکسن ها جواب می دهند؟

برخی از دانشمندان فکر می کنند این جهش ممکن است باعث مقاومت بیشتر ویروس در برابر واکسن ها شود زیرا جهش در پروتئین سنبله وجود دارد که باعث می شود ویروس به سلول ها متصل شود. اما دانشمندان همچنین می گویند قبل از نتیجه گیری، لازم است مطالعات بیشتری انجام شود.

جهش سویه اصلی (D614G)

کجا و چه زمانی کشف شد؟

این جهش که توسط دانشمندان به سادگی “G” شناخته می شود، در ژانویه 2020 در چین کشف شد. خیلی سریع در شهرهای نیویورک و اروپا گسترش یافت.

کجاست؟

جهش “G” همه گیر شده است. تا ماه ژوئیه، حدود 70 درصد از 50،000 ژنوم ویروس کرونا که توسط محققان سراسر جهان در یک پایگاه داده مشترک بارگذاری شده است ، این نوع جهش را شامل می شود.

چه چیزی آن را متفاوت می کند؟

برخی دانشمندان فکر می کنند این جهش نسبت به سویه اصلی ویروس قابل انتقال تر است. این به این دلیل است که این نوع چهار تا پنج برابر بیشتر پروتئین سنبله دارد. این خوشه ها ویروس را قادر می سازد تا به سلول ها آسیب برساند و آنها را آلوده کند.

آیا واکسن ها جواب می دهند؟

هنگامی که آزمایشات واکسن 2020 انجام شد، نوع G سویه غالب بود. واکسن های فایزر و مادرنا در آزمایشات 95 درصد کارایی نشان دادند.

انتهای پیام/ شنبه 28 فروردین 1400

منابع

Washington Post- Health News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

ارتو-فتالالدهید (OPA)

ویروس کرونا B.1.1.7 با قابلیت انتقال بیشتر

جهش B.1.1.7 نوع انگلیسی SARS-CoV-2

جهش P.1 برزیلی SARS-CoV-2

جهش E484K (Eeek) SARS-CoV-2

×