ارتو-فتالالدهید (OPA)


ارتو-فتالالدهید یک ضد عفونی کننده سطح بالا است که در اکتبر 1999 تاییده FDA را دریافت کرد. این ماده حاوی 0.55٪   1,2- benzenedicarboxaldehyde  یا OPA است. محلول OPA یک مایع شفاف و آبی کم رنگ با pH 7.5 است.

نحوه عملکرد مطالعات اولیه در مورد نحوه عملکرد OPA نشان می دهد که هر دو OPA و گلوتارآلدئید با اسیدهای آمینه، پروتئین ها و میکروارگانیسم ها واکنش دارند. با این حال، OPA پتانسیل کراس لینک کننده کمتری دارد. این به دلیل خاصیت آروماتیک لیپوفیلی OPA است که احتمالاً به جذب آن از طریق لایه های خارجی مایکوباکتریوم و باکتری های گرم منفی کمک می کند. به نظر می رسد OPA با مسدود کردن روند جوانه زنی اسپور، اسپورها را از بین می برد.

فعالیت میکروب کشی

مطالعات فعالیت میکروب کشی بسیار خوبی را در in Vitro، نشان داده است. به عنوان مثال، OPA دارای فعالیت مایكوباكتركشی برتر (كاهش 5-Log10 در 5 دقیقه) نسبت به گلوتارآلدئید است. میانگین زمان مورد نیاز برای کاهش یک 6-Log10 برای M. bovis با استفاده از 0.21٪OPA  در مدت زمان 6 دقیقه بود و برای گلوتارآلدهید 1.5% در 32 بود. OPA فعالیت خوبی در برابر گونه مایکوباکتریوم آزمایش شده، از جمله سویه های مقاوم در برابر گلوتارآلدئید نشان داد، اما 0.5٪ OPA در مدت زمان 270 دقیقه کشنده اسپور نبود. افزایش pH از سطح تنظیم نشده آن (حدود 6.5) به pH 8 باعث بهبود فعالیت اسپور کشیOPA  می شود. سطح فعالیت بیوساید به طور مستقیم با دما ارتباط دارد. کاهش بیش از 5-Log10 اسپور باسیلوس تروفئوس در 3 ساعت در 35 درجه سانتی گراد نسبت به 20 درجه سانتی گراد در 24 ساعت مشاهده شد. همچنین، با زمان قرار گرفتن در معرض OPA در کمتر از 5 دقیقه، فعالیت بیوساید با افزایش غلظت سرم کاهش یافت. با این حال، زمانی که زمان قرار گرفتن کمتر از 10 دقیقه باشد، کارایی تفاوتی نمی کند. بعلاوه، OPA در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها (از جمله مایکوباکتریوم ها و اسپورهای مقاوم به گلوتارآلدئید) موثر است.

کاربرد

OPA چندین مزیت بالقوه نسبت به گلوتارآلدئید دارد. از پایداری بسیار خوبی در محدوده وسیعی از pH (3-9) برخوردار است، محرک چشم و مجاری بینی نیست، نیازی به نظارت بر قرار گرفتن در معرض ماده را ندارد، بوی کمی دارد و نیازی به فعال سازی ندارد. OPA، مانند گلوتارآلدئید، دارای سازگاری عالی با مواد است. یک نقطه ضعف احتمالی OPA این است که پروتئین را به رنگ خاکستری (از جمله پوست بدن محافظت نشده) می کند و بنابراین باید با احتیاط استفاده شود. با این حال، رنگ آمیزی پوست نشان دهنده رفتار نامناسب است که نیاز به آموزش اضافی و / یا تجهیزات محافظت شخصی (به عنوان مثال، دستکش، محافظ چشم و دهان و لباس های مقاوم در برابر مایعات) دارد. باقیمانده های OPA بر روی پروب های اکو که به میزان کافی شسته نشده اند می توانند دهان بیمار را لکه دار کنند. تمیزکاری دقیق، استفاده از زمان صحیح قرار گرفتن در معرض OPA (به عنوان مثال 12 دقیقه) و شستشوی فراوان پروب با آب باید این مشکل را برطرف کند. نتایج یک مطالعه مبنایی برای توصیه ارائه داد که برای شستشوی ابزارهای ضد عفونی شده با OPA حداقل 250 میلی لیتر آب در هر کانال لازم است تا پسماند شیمیایی تا حدی کاهش یابد که ایمنی بیمار یا کارکنان را تحت تاثیر قرار ندهد. هنگام استفاده از وسایل، تجهیزات و مواد شیمیایی آلوده باید از تجهیزات محافظت شخصی استفاده شود. علاوه بر این، تجهیزات باید کاملاً شسته شوند تا از تغییر رنگ پوست یا غشای مخاطی بیمار جلوگیری شود.

در آوریل 2004، تولید کننده OPA اطلاعاتی را در مورد بیمارانی که پس از سیستوسکوپی در جایی که با استفاده از OPA ضد عفونی شده بود ارائه کرد، این بیماران واکنش آنافیلاکسی را تجربه کرده بودند. از حدود 1 میلیون عمل اورولوژی که با استفاده از ابزارهای ضد عفونی شده با استفاده از OPA انجام شده است، 24 مورد (17 مورد در ایالات متحده، شش مورد در ژاپن، یک مورد در انگلستان) واکنش های مشابه آنافیلاکسی پس از تکرار سیستوسکوپی گزارش شده است (به طور معمول بعد از چهار تا نه درمان) اقدامات پیشگیرانه شامل از بین بردن باقیمانده های OPA با شستشوی کامل و عدم استفاده از OPA برای پردازش مجدد ابزارهای اورولوژیک مورد استفاده برای درمان بیماران با سابقه سرطان مثانه است.

چند مطالعه بالینی OPA موجود است. در یک مطالعه با استفاده بالینی، قرار گرفتن 100 آندوسکوپ در معرض OPA به مدت 5 دقیقه باعث کاهش بار باکتریایی > 5-Log10 شد. علاوه بر این، OPA در یک دوره استفاده 14 روزه موثر بود. داده های تولید کننده نشان می دهد که OPA قبل از رسیدن به حد MEC (پس از دوره 82 روزه) بیش از گلوتارآلدئید دوام خواهد داشت. کروماتوگرافی مایع تحت فشار تأیید کرد که سطح OPA برای حداقل 50 دوره بالای 0.3٪ حفظ می شود. OPA باید مطابق با مقررات محلی و ایالتی دفع شود. اگر دفع OPA از طریق سیستم فاضلاب بهداشتی محدود شود، می توان از گلیسین (25 گرم در گالن) برای خنثی سازی OPA و ایمن سازی آن برای دفع استفاده کرد.

انتهای پیام/ پنجشنبه 26 فروردین 1400

منابع

 Centers for Disease Control and Prevention (CDC )- Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities, 2008

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

ویروس کرونا B.1.1.7 با قابلیت انتقال بیشتر

پاستوریزاسیون

استریلیزاسیون با ازون

پاک کننده آنزیمی چیست؟

استریلیزاسیون با دانه های شیشه ای (Glass bead)

×