پاک کننده آنزیمی چیست؟


از پاک کننده آنزیمی در مراکز بهداشتی درمانی برای کمک به تمیز کردن و ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی و ظروف استفاده می شود. پاک کننده های آنزیمی مورد استفاده در بخش های آندوسکوپی و استریل ممکن است به عنوان شوینده های آنزیمی شناخته شوند، زیرا این مواد حاوی سورفاکتانت هایی هستند که برای پاک کردن آلودگی از دستگاه ها طراحی شده اند.

 پاک کننده آنزیمی چگونه کار می کند؟

پاک کننده های آنزیمی حاوی آنزیم هایی هستند که به تجزیه آلودگی ها در pH خنثی (به طور معمول با pH 6 تا 8(  کمک می کنند. انواع مختلفی از آنزیم ها در پاک کننده های آنزیمی مانند پروتئازها ، آمیلازها و لیپازها وجود دارد که انواع مختلف آلودگی را تجزیه می کند. انواع آنزیم ها به دسته ای از ترکیبات به نام پروتئین تعلق دارند. پروتئین ها و در نتیجه آنزیم ها، مولکول های پیچیده ای هستند که از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند و توسط پیوندهای پپتیدی به یکدیگر متصل می شوند.

 ساختار پیچیده آنزیم در هر واکنشی که باعث تجزیه آلودگی شود، به انرژی کمتری نیاز دارد. این را می توان به رانندگی در کوه با استفاده از یک تونل تشبیه کرد تا اینکه از کوه و بالای کوه عبور کند. در هر صورت، به طرف دیگر کوه می رسید اما با تونل، سفر بسیار راحت تر است. با یا بدون آنزیم، همان واکنش (تجزیه آلودگی) اتفاق می افتد. هنگام استفاده از آنزیم، انرژی مورد استفاده برای تجزیه آلودگی کمتر است و واکنش با سرعت بیشتری انجام می شود. این سرعت بخشیدن و کاهش میزان انرژی مورد نیاز برای یک واکنش به عنوان کاتالیز شناخته می شود، بنابراین آنزیم ها به عنوان کاتالیزور این واکنش ها عمل می کنند.

مزایای استفاده از پاک کننده های آنزیمی

پاک کننده های آنزیمی مزایای مختلفی در روند تمیز کردن دستگاه ها و ابزار پزشکی دارند، از جمله:

کمک به حذف و تجزیه آلودگی های آلی در PH خنثی

کاهش بار زیستی

 تمیز کردن با کمترین عملکرد مکانیکی در قسمت هایی که دسترسی به آنها سخت است

 ارائه طیف وسیع تری از سازگاری مواد نسبت به مواد شیمیایی قلیایی، برای ابزارهای ظریف

 در غلظت های کم و دمای پایین تر از مواد شوینده موثر است

پاک کننده های آنزیمی در طی ضد عفونی در دستگاه های پزشکی

اولین مرحله در چرخه فرآوری مجدد / ضد عفونی از زمان استفاده در اتاق عمل آغاز می شود. ابزار مورد استفاده معمولاً برای جلوگیری از خشک شدن آلودگی و تمیزتر شدن آن پس از حمل و نقل به منطقه فرآوری استفاده می شود. اگرچه برخی از محصولات مصرفی حاوی آنزیم هستند، پیروی از دستورالعمل های سازنده برای جلوگیری از صدمه به کارکنان / بیماران، مهم است. آنزیم های موثر باعث تجزیه پروتئین ها می شوند، از جمله آنهایی که روی ارگانیسم زنده یا در آن هستند.

پس از حمل سینی ابزار یا آندوسکوپ به ناحیه فرآوری، ابتدا شسته می شوند. این فرایند معمولاً به یک سینک ظرفشویی 2-3 تایی نیاز دارد که در حالت ایده آل شامل مراحل قبل از خیساندن، تمیز کردن و شستشو است. فازهای قبل از خیساندن و شستشو می توانند از آب لوله کشی به تنهایی استفاده کنند، اما در حالت ایده آل، فازهای پیش شستشو و تمیز کننده از مواد شوینده آنزیمی استفاده می کنند. آنزیم ها آلودگی های جراحی را تجزیه می کنند، در حالی که تکنسین SPD با استفاده از لوازم جانبی مانند برس به صورت دستی وسایل را تمیز می کند. پس از تمیز کردن دستی ابزارها، تجهیزات پزشکی یا به واشر اولتراسونیک، یک واشر / ضد عفونی کننده خودکار یا یک دستگاه پردازش مجدد اندوسکوپ (AER) منتقل می شوند. اگر دستگاه های پزشکی به شستشوی اولتراسونیک نیاز داشته باشند، در طول چرخه تمیز کردن از یک پاک کننده آنزیمی استفاده می شود، در حالی که کاویتاسیون اولتراسونیک امکان تمیز کردن کامل تجهیزات پزشکی را فراهم می کند. اگر ابزار نیازی به شستشوی اولتراسونیک نداشته باشد، اقلام به ماشین شستشو / ضد عفونی کننده خودکار منتقل می شود.

پس از مرحله اولیه قبل از شستشو برای حذف آلودگی ها، از مواد شوینده آنزیمی به طور معمول در مرحله اول شستشو برای تجزیه باقی مانده آلودگی های چسبیده به وسایل استفاده می شود. در فاز دوم به طور معمول از مواد شوینده خنثی / قلیایی استفاده می شود که باعث تجزیه بیشتر آلودگی های آلی و غیرآلی می شود و به دنبال آن آبکشی می شود. واشر / ضد عفونی کننده خودکار همچنین ضد عفونی حرارتی را ایجاد می کند که باعث می شود وسایل “ایمن شوند” و می توان وسایل و ابزار آلات را به بخش استریل منتقل کرد.

بهینه سازی اثر پاک کننده های آنزیمی

 این عوامل عبارتند از: •

 مقدار و نوع آلودگی – نوع آلودگی ممکن است خون، سرم، بافت و غیره باشد. •

 سهولت استفاده – آنزیم ها با عملکرد مکانیکی کم عملکرد خوبی دارند

 دما – محدوده مطلوب برای استفاده از آنزیم های پروتئاز بین 100 تا 130 درجه فارنهایت (38 – 54 درجه سانتی گراد) است

 سطح pH – محل تمیز کردن با توجه به نوع آب مورد استفاده در هنگام تمیز کردن، pH  محصول و آلودگی تعیین می شود، اما اکثر محصولات آنزیمی برای ایجاد تعادل بین فعالیت خوب و سازگاری مواد بین دامنه pH 6-8.1 بهترین عملکرد را دارند.

انتهای پیام/ دوشنبه 29 دی 1399

منابع

Chicago Tribune- What are enzymatic cleaners and why is everyone with pets talking about them

Chicago Tribune- Three best enzymatic cleaners

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

کدام روش دستی (به عنوان مثال، تمیز کردن با ابزار مانند برس) یا خودکار برای تمیز کردن وسایل و ابزار آلات پزشکی بهترین است ؟

تمیز کردن چیست و چرا مهم است؟

چه تفاوتی بین تمیز کردن، ضد عفونی کردن، استریلیزاسیون و آلودگی زدایی وجود دارد؟

استریلیزاسیون با دانه های شیشه ای (Glass bead)

استریلیزاسیون با فیلتر

×