تاثیر کووید 19 بر مغز


محققان در حال غربالگری علائم هستند تا بفهمند ویروس با مغز چه کاری می کند. بیش از یک سال است که دانشمندان در حال درک این مسئله هستند که چگونه ویروس مرموز جدیدی که باعث کووید 19 می شود نه تنها به بدن بلکه به مغز ما آسیب می رساند.

در اوایل همه گیری، برخی از افراد آلوده متوجه یک علامت جدید شدند: از دست دادن بو. گزارش سایر علائم مربوط به مغز: سردرد، گیجی، توهم و هذیان. برخی از عفونت ها با افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب همراه بودند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که رگ های خونی و التهاب به نوعی در این علائم نقش دارند. اما بسیاری از سوالات اساسی در مورد ویروس که بیش از 145 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است، بی پاسخ مانده اند. محققان هنوز در تلاشند بفهمند چه تعداد از افراد این مشکلات روانی یا عصبی را تجربه می کنند، چه کسی بیشتر در معرض خطر است و چه مدت ممکن است چنین علائمی ادامه داشته باشد. جزئیات در مورد چگونگی اثرات ویروس ایجاد کننده بیماری همه گیر، که SARS-CoV-2 نامیده می شود، همچنان ناشناخته مانده است.

در حال حاضر، برخی از دانشمندان بر روی اصول متمرکز شده اند، از جمله اینکه چند نفر پس از کووید 19 این نوع مشکلات مربوط به مغز را تجربه می کنند.

مطالعه اخیر در زمینه سوابق الکترونیکی سلامتی، پاسخ هشدار دهنده ای را گزارش داد: در شش ماه پس از عفونت، از هر سه نفر یک نفر مشکلات روانپزشکی یا عصبی را تجربه کرده بود. این نتیجه که در تاریخ 6 آوریل در Lancet Psychiatry منتشر شد ، از سوابق بهداشتی بیش از 236000 بازمانده از کووید 19 حاصل شده است. محققان در شش ماه پس از عفونت کووید 19 تشخیص 14 اختلال، از بیماری های روانی مانند اضطراب یا افسردگی گرفته تا رویدادهای عصبی مانند سکته مغزی یا خونریزی مغزی را شمردند.

ماکسیم تاکت، نویسنده مطالعه، از دانشگاه آکسفورد در انگلیس می گوید: ما انتظار نداشتیم که تعداد افراد با همچین مشکلاتی زیاد باشد. اما مشخص نیست که آیا ویروس به طور مستقیم باعث این اختلالات می شود یا خیر.

جاناتان راجرز، روانپزشک در دانشگاه کالج لندن، خاطرنشان می کند که اکثر قریب به اتفاق این موارد، افسردگی و اضطراب بوده است. علاوه بر این، افسردگی و اضطراب در بین همه در حال افزایش است، نه فقط افراد آلوده به ویروس.

Taquet و همکارانش دریافتند که از هر 50 فرد مبتلا به کووید 19 ،1 نفر سکته می کند. در میان افراد مبتلا به عفونت های شدید که دچار هذیان یا سایر تغییرات روحی شده اند، میزان بروز آن بسیار بیشتر بود – از هر 11 نفر 1 مورد سکته مغزی داشت.

موشکافی رگ های خونی

در اوایل بیماری همه گیر، از دست دادن بویایی نشان می دهد که ویروس می تواند مستقیماً به سلولهای عصبی حمله کند. برخی از محققان فکر کردند شاید SARS-CoV-2 بتواند با بالا رفتن از عصب بویایی، که بویایی را از بینی مستقیم به مغز می رساند، وارد مغز شود.

به نظر نمی رسد این سناریوی ترسناک زیاد اتفاق بیفتد. محققان نتوانستند ویروس را در مغیز افراد مبتلا به کووید 19 ببیند. این نبود ویروس نشان می دهد که ویروس از طریق دیگر بر روی مغز تأثیر می گذارد، احتمالاً رگ های خونی را درگیر می کند. بنابراین محققان رگ های خونی را در مغز پس از مرگ افرادی که به ویروس آلوده شده بودند با دستگاه MRI اسکن کردند که برای استفاده بالینی در افراد زنده مورد تایید نیست. آن ها توانستند رگها ی خونی را به گونه ای دقیق بررسی کنند.

آسیب های مغزی بسیار زیاد بود و لخته های کوچک در رگ های خونی نشسته اند. دیواره برخی عروق به طور غیرمعمولی ضخیم و ملتهب بود. خون از عروق به داخل بافت مغز اطراف نشت می کرد. محققان اضافه کردند شما می توانید هر سه اتفاق را همزمان هم در مغز افراد مبتلا ببینید.

این نتایج حاکی از آن است که لخته ها، لایه های ملتهب و نشت در موانعی که به طور معمول خون و سایر مواد مضر را از مغز خارج می کند، همگی در آسیب مغزی مربوط به کووید 19 نقش دارند.

اما چندین مورد ناشناخته از هرگونه نتیجه گیری قطعی در مورد چگونگی ارتباط این رگ های خونی آسیب دیده با علائم یا نتایج افراد جلوگیری می کند. اطلاعات بالینی زیادی درباره افراد حاضر در مطالعه در دسترس نیست. برخی احتمالاً به دلایلی غیر از کووید 19 مرده اند و هیچ کس نمی داند که اگر ویروس آنها از بین نرفته بود، چگونه بر آنها تأثیر می گذاشت.

التهاب بدن و مغز

مورا بولدرینی، روانپزشک از دانشگاه کلمبیا در نیویورک می گوید، التهاب در بدن می تواند در مغز نیز مشکل ایجاد کند. سیگنال های التهابی منتشر شده پس از آسیب می توانند نحوه ایجاد و استفاده مغز از مولکول های سیگنالینگ شیمیایی را که انتقال دهنده های عصبی نامیده می شوند و به سلول های عصبی کمک می کنند، تغییر دهند. مولکول های کلیدی ارتباطی مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین می توانند در صورت وجود التهاب زیاد، مخلوط شوند.

پیام های عصبی می تواند در افرادی که دچار آسیب دیدگی مغزی هستند قطع شود. محققان رابطه ای بین التهاب و بیماری روانی در فوتبالیست ها و سایر افرادی که ضربه های سرشان را تجربه کرده اند یافته اند.

امیلی ترویر ، روانپزشک از دانشگاه کالیفرنیا ، سان دیگو ، می گوید: شواهد مشابه افراد مبتلا به افسردگی است. مطالعات نشان داده است که برخی از افراد مبتلا به افسردگی دارای سطح بالایی از التهاب هستند. وی هشدار می دهد: ما در واقع نمی دانیم كه این مسئله در کووید 19 در حال انجام است. ما فقط می دانیم که کووید 19 باعث التهاب می شود و التهاب می تواند انتقال عصبی را مختل کند، به ویژه در مورد افسردگی.

از جمله سلول هایی که پروتئین های التهابی را در مغز آزاد می کنند ، میکروگلیا، نسخه مغزی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری های بدن است. میکروگلیا همچنین ممکن است در پاسخ مغز به کووید 19 نقش داشته باشد. میکروگلیا که برای دفاع از مغز آماده شده است، در حدود 43 درصد از 184 بیمار کووید 19 یافت شد.

تعمیم دادن به همه راه هایی که مغز می تواند در میان این بیماری همه گیر رنج ببرد، و اینکه چگونه بر هر فرد خاصی تأثیر می گذارد غیرممکن است. نظرسنجی ها نشان می دهد افسردگی و اضطراب در حال افزایش است. این افزایش ممکن است به ویژه در افرادی که تشخیص های استرس زا، بیماری ها و قرنطینه را تحمل می کنند، شدید باشد.

جنبه های خاص تر از درمان نیز مهم است. بیماران کووید 19 که مدت طولانی را روی شکم خود گذرانده اند ممکن است درد عصبی طولانی داشته باشند، نه به این دلیل که ویروس به عصب حمله کرده بلکه به دلیل موقعیت بدنی که عصب ها را فشرده می کند.

سوالات طولانی مدت – ویروس واقعاً چه کاری با مغز انجام می دهد، چه کسی بیشترین درد را می کشد و برای چه مدت – هنوز بی پاسخ است و احتمالاً برای مدت طولانی نخواهد بود. اثرات متنوع و مخرب قفل شدن، عدم دقت پزشکان و بیماران برای توصیف علائم و تأثیرات غیرمستقیمی که ویروس می تواند بر مغز بگذارد، همه ادغام می شوند و یک معما پیچیده شیطانی ایجاد می کنند.

در حال حاضر، پزشکان مشغول تمرکز بر روی روش هایی هستند که حتی در میان این رمز و رازها می توانند به آنها کمک کنند و برای درک بهتر تأثیرات ویروس بر روی مغز، مطالعات بزرگتر و طولانی تری را طراحی می کنند. این اطلاعات برای کمک به جلو رفتن افراد کلیدی خواهد بود.

انتهای پیام/ دوشنبه 13 اردیبهشت 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

ابتلا به کووید 19 در فاصله زمانی بین تزریق دو شات واکسن

کیت خود آزمایی کووید 19

کاهش پاسخ آنتی بادی کووید در برخی از بیماران مبتلا به MS

ارتباط لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون

دو جهش L452R و D614G کرونا ویروس

×