ابتلا به کووید 19 در فاصله زمانی بین تزریق دو شات واکسن


ابتلا به کووید 19 در فاصله بین تزریق دو شات واکسن به ندرت اتفاق می افتد، اما غیر ممکن نیست.

دو دوز واکسن هایmRNA ، که سال گذشته توسط سازمان غذا و دارو برای استفاده اضطراری مجاز شناخته شده است، در آزمایشات بالینی ایالات متحده نشان داده شده است که حدود 95 درصد در جلوگیری از عفونت در بین انواع واکسیناسیون موثر است.

بر اساس یک مطالعه در دنیای واقعی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، واکسن ها بین دوز اول و دوم کمتر -حدود 80 درصد – موثر هستند. این بدان معناست که حدود 20 درصد از افرادی که فقط به طور نسبی واکسینه شده اند هنوز می توانند آلوده شوند.

اما اگر افراد در این فاصله زمانی فردی مبتلا شود نباید شات دوم را دریافت کند. پس از بهبودی فرد از عفونت و اتمام قرنطینه می تواند شات دوم واکسن را دریافت کند.

متخصصان بهداشت گفتند دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است کسی بین دو دوز واکسن mRNA به بیماری کوید 19، بیماری ناشی از ویروس کرونا، مبتلا شود. اما آنها گفتند هیچ سناریویی وجود ندارد که واکسن باعث ایجاد عفونت شود.

دلایل ابتلا در فاصله دو دوز واکسن

برخی از افراد ممکن است پس از انجام اولین آمپول به راحتی احساس امنیت کنند و محافظت خود را کنار بگذارند.

ممکن است افراد در منطقه ای با نرخ انتقال بالاتر زندگی کنند و بنابراین، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

یا ممکن است به صورت تصادفی این اتفاق بیافتد

اگرچه واکسن های mRNA بسیار موثر ارزیابی می شوند، اما آنها کامل نیستند و تنها پس از یک بار مصرف، احتمال ابتلا کمتر است، بنابراین افراد هنوز هم می توانند آلوده شوند.

در یک مطالعهCDC گزارش داد که تعداد کمی از افراد در حالی که منتظر شات دوم خود بودند به کووید 19مبتلا شدند.

اما ماس، مدیر اجرایی مرکز بین المللی دسترسی به واکسن هاپکینز، گفت که حتی در صورت ابتلای افراد واکسینه شده، احتمال دارد که شدت بیماری برای کسانی که حداقل یک دوز دریافت کرده اند کمتر باشد.

خوب حالا چکار کنیم؟

متخصصان بهداشت گفتند افرادی که در اواسط سری واکسن های خود به کووید 19 مبتلا می شوند، هنوز باید دوز دوم را دریافت کنند، زیرا پاسخ ایمنی ناشی از عفونت طبیعی بسیار متغیر است. اما بسته به زمانی که افراد در این روند بیمار می شوند، ممکن است لازم باشد دریافت شات دوم را به تعویق بیندازند.

CDC  توصیه می کند افراد مبتلا به عفونت خفیف تا متوسط ​​حداقل 10 روز پس از شروع علائم یا تا زمان بهبودی و حداقل 24 ساعت پس از اتمام تب، قرنطینه باشند.

بنابراین کسانی که در هفته اول یا حدوداً بعد از اولین دوز واکسن بیمار می شوند، ممکن است بهتر باشد که دوز دوم را به موقع دریافت کنند، با این فرض که توصیه ها را رعایت کرده اند.

اینچی یلدیریم، پزشک متخصص بیماری های عفونی کودکان و واکسیناسیون در دانشکده پزشکی ییل، ​​گفت با اکثر واکسن های ویروسی، از جمله واکسن های کرونا ویروس، واکسیناسیون افرادی که تب دارند و یا در غیر این صورت بیمار هستند توصیه نمی شود. وی گفت، دلیل این امر این است که متخصصان پزشکی باید بتوانند بین علائمی که در اثر عفونت ایجاد می شوند و علائمی که صرفاً از عوارض جانبی واکسن هستند، تفاوت قائل شوند.

همچنین، یلدیریم گفت، افرادی که قصد واکسیناسیون دارند باید سالم باشند، زیرا سلول های ایمنی برای داشتن واکنش شدید به واکسن باید سالم باشند.

برخی از افرادی که تحت درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند، ممکن است نیاز به تأخیر در دوز مصرفی داشته باشند، به عنوان مثال، این روش های درمانی می توانند پاسخ ایمنی به واکسن را کم رنگ کنند.

یلدیریم گفت: کسانی که آنتی بادی های پلاسما یا مونوکلونال بهبودی دریافت کرده اند حداقل سه ماه صبر کنید زیرا آنها دارای آنتی بادی علیه پروتئین سنبله ویروس کرونا خواهند بود. واکسن وارد شده از طریق پروتئین سنبله محافظت می شود.

یلدریم گفت که برای کسانی که قبلا آنتی بادی علیه پروتئین سنبله دارند، نمی دانیم که چگونه بر اثربخشی واکسن تأثیر می گذارد.

انتهای پیام/ شنبه 11 اردیبهشت 1400

منابع

Washington Post

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

کیت خود آزمایی کووید 19

کاهش پاسخ آنتی بادی کووید در برخی از بیماران مبتلا به MS

ارتباط لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون

دو جهش L452R و D614G کرونا ویروس

ویروس کرونا B.1.1.7 با قابلیت انتقال بیشتر

×