تقویت کننده های واکسن کووید 19 برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی


دوز سوم واکسن کووید 19 ممکن است به محافظت بهتر از برخی کمک کند، اما CDC هنوز در مورد راهنمایی های رسمی تصمیم نگرفته است.

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا نقص سیستم ایمنی هستند، حتی پس از واکسیناسیون کامل، همیشه از دفاع قوی در برابر ویروس کرونا برخوردار نیستند. شواهد نشان می دهد که دوز سوم واکسن کووید 19 ممکن است به محافظت از برخی افراد با نقص سیستم ایمنی کمک کند. اما در حال حاضر، اطلاعات کافی برای گفتن اینکه چقدر می تواند کمک کننده باشد وجود ندارد. در نتیجه، آژانس جهانی بهداشت هنوز دوز سوم را توصیه نمی کند و می گوید که افراد واکسینه شده با سیستم ایمنی ضعیف بهتر است همچنان از ماسک استفاده کنند.

با افزایش موارد کووید 19 جهانی، یافتن راه هایی برای محافظت از میلیون ها انسان دارای نقص سیستم ایمنی که در معرض خطر بالای بیماری شدید هستند بسیار مهم است. در ایالات متحده، تخمین زده می شود که 2.7 درصد بزرگسالان، یا 6.8 میلیون نفر، دچار نقص سیستم ایمنی باشند.

مطالعات نشان می دهد تا زمانی که ویروس کرونا به طور کامل نابود نشود، میلیون ها گیرنده پیوند اعضا، بیماران سرطانی تحت درمان و دیگران هنوز هم در معرض کووید 19 شدید هستند، حتی اگر به اندازه کافی دوز های واکسن را دریافت رده باشند. بر اساس اطلاعات ارائه شده در کمیته مشورتی CDC، از 45 فرد واکسینه شده که از 11 مارس تا 5 می در 18 بیمارستان ایالات متحده برای کووید 19 پذیرفته شده اند، 20 یا 44 درصد دچار نقص سیستم ایمنی بوده اند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که دوز سوم واکسن کووید 19 می تواند آنتی بادی های ضد ویروس کرونا را در خون برخی از بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی تقویت کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا گروه های خاص ممکن است بیش از دیگران سود ببرند و دوزهای اضافی چقدر می توانند در جلوگیری از کووید 19 شدید موثر باشد.

سارا الیور، اپیدمیولوژیست از CDC گفت که حداقل یک دوز اضافی برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی بی خطر است. به عنوان مثال، یک مطالعه شامل بیماران تحت دیالیز برای بیماری کلیه نشان داد که “علائم گزارش شده پس از دوز سوم با آنچه بعد از دوز دوم مشاهده شده مطابقت دارد”. اکثر عوارض جانبی واکسن شامل خستگی، درد در محل تزریق، لرز یا درد خفیف بود.

در حالی که مقامات آمریکایی هنوز در مورد مزایای دوز اضافی بحث می کنند، برخی از کشورها قبلاً اقداماتی را انجام داده اند که این دوزها را به افراد دارای نقص سیستم ایمنی تزریق می کنند. به عنوان مثال، افراد دارای نقص سیستم ایمنی در فرانسه می توانند دوز سوم را یک ماه پس از دوز دوم خود دریافت کنند. مقامات در اسرائیل نیز اعلام کردند که آن ها نیز برای سومین بار به افراد دارای نقص سیستم ایمنی دوز سوم را تزریق کردند. مقامات در انگلیس توزیع دوزهای اضافی بین سپتامبر و دسامبر را پیشنهاد کرده اند.

محققان در Annals of Internal Medicine گزارش دادند که دوز سوم واکسن کووید 19 فایزر، مادرنا یا جانسون و جانسون باعث افزایش سطح آنتی بادی برخی از گیرندگان پیوند اعضا با واکنش های قبلاً ضعیف به واکسن شد،. از 30 بیمار واکسینه شده، شش نفر دارای سطح پائینی از آنتی بادی بودند که ویروس کرونا را قبل از دریافت دوز سوم تشخیص می داد. 24 نفر دیگر آنتی بادی قابل تشخیص نداشتند. دو هفته بعد از تزریق سوم، هر شش بیمار با سطح آنتی بادی در ابتدا کم اکنون مقدار زیادی آنتی بادی داشتند. از 24 نفر فاقد آنتی بادی، 16 نفر هنوز هیچ تولید آنتی بادی نداشتند، دو نفر سطح پایین و شش نفر آنتی بادی بالا تولید کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که از 99 گیرنده پیوند اعضای بدن 67 نفر واکسینه شده با فایزر، 67 نفر دارای آنتی بادی قابل تشخیص هستند. 59 نفر بعد از دوز دوم آنتی بادی نداشتند، 26 یا 44 درصد از آن ها، پروتئین های ایمنی را بعد از دوز اضافی کسب کردند.

بیش از 75 درصد گیرندگان پیوند سلول های بنیادی خون، یا خون ساز، پس از دو دوز واکسن کووید 19 فایزر آنتی بادی قابل تشخیص داشتند. 52 بیمار از 88 بیمار در این مطالعه دارای سطح آنتی بادی بالاتر از حد مجاز بودند که مربوط به میزان پروتئین های ایمنی در جلوگیری از آلودگی سلول های ویروس کرونا است. کسانی که بیش از یک سال قبل از واکسیناسیون پیوند دریافت کرده بودند و تعداد زیادی سلول گلبول سفید ضد پاتوژن داشتند، احتمالا آنتی بادی زیادتری دارند. بیمارانی که تحت درمان هایی قرار گرفتند که سیستم ایمنی بدن آن ها را ظرف سه ماه پس از واکسیناسیون سرکوب می کند، سطح پادتن پایینی دارند. دوز سوم ممکن است برای این گروه مفید باشد.

انتهای پیام/ دوشنبه 4 مرداد 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

HIV و کووید 19

چرا برخی از افراد پس از واکسن کووید 19 دچار عوارض جانبی می شوند؟

جهش ها و ویروس کرونا

کوکتل آنتی بادی میزان مرگ و میر را در بیماران جدی کووید کاهش می دهد

تاثیر DNA شما بر ابتلا به کووید 19 یا بیماری شدید آن

×