واکسن نواواکس کووید 19 موثر است، اما در برابر سویه های جدید کمتر


کارآیی این واکسن در مقابل سویه آفریقای جنوبی بیشتر به 49 تا 60 درصد کاهش یافت.

واکسن کووید 19 ساخته شده توسط نواواکس (Novavax) حدود 89 درصد در برابر بیماری کووید 19 موثر است، اما در برابر ویروسی که در آفریقای جنوبی دیده شده محافظت نمی کند. همچنین داده ها حاکی از آن است که افرادی که قبلاً به ویروس کرونا مبتلا بوده اند ممکن است در مقابل نوع آفریقای جنوبی، معروف به 501T.V2 یا B.1.351، که حداقل در 30 کشور در حال گردش است، مصون نباشند.

نواواکس، مستقر در Gaithersburg، اطلاعات اولیه آزمایش های بالینی در آفریقای جنوبی و انگلستان را در تاریخ 28 ژانویه در یک خبر ارائه کرد. مطالعات هنوز کامل نیست و انتظار می رود داده های نهایی اثربخشی در ماه فوریه باشد. این شرکت همچنین یک آزمایش بزرگ در ایالات متحده و مکزیک را انجام می دهد ولی هنوز اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست.

واکسن نواواکس که در دو نوبت با فاصله 21 روز تزریق می شود، حاوی نانو ذرات میله ای شکل است که با پروتئین تاج ویروس کرونا دربر گرفته شده است. این اولین واکسن کووید 19 مبتنی بر پروتئین است که نتایج موثر در آن وجود دارد. این پروتئین اعضا بدن را وادار به شناسایی و ساخت آنتی بادی علیه ویروس می کند و ابزارهایی را برای مبارزه با عفونت بعدی ایجاد می کند.

در انگلستان، این شرکت یک آزمایش بالینی فاز III را برای آزمایش اثر واکسن در برابر دارونما در بیش از 15000 نفر انجام داد. از 62 مورد کووید 19 که در میان شرکت کنندگان در مطالعه بوجود آمد، 56 مورد در گروه دارونما و شش مورد در گروه واکسن بودند. بیشتر موارد خفیف یا متوسط ​​بود. یک مورد شدید در گروه دارونما رخ داده است.

این داده ها نشان می دهد که واکسن با 3/89 درصد اثر در برابر بیماری شدید محافظت می کند. این واکسن تقریباً – با 85.6 درصد اثربخشی – در برابر بیماری ناشی از ویروس معروف به B.1.1.7 که در انگلستان شناسایی شده است محافظت می کند. در ایالات متحده، این سویه در بیش از نیمی از ایالت ها نیز کشف شده است و ممکن است تا مارس به سویه غالب تبدیل شود.

در تجزیه و تحلیل مقدماتی نتایج سویه آفریقای جنوبی، 44 شرکت کننده کووید 19 را دریافت کردند. از این تعداد، 29 نفر – از جمله تنها مورد شدید – در گروه دارونما و 15 نفر در گروه واکسن بودند. این واکسن 60 درصد کارایی را در جلوگیری از کووید 19 شدید در افرادی که HIV منفی هستند نشان داد. هنگامی که افراد HIV مثبت به معادله اضافه شدند، واکسن 49.4 درصد در جلوگیری از بیماری موثر بود.

در حدود یک سوم از شرکت کنندگان در شروع مطالعه آنتی بادی در خون خود داشتند که نشان می دهد قبلاً با SARS-CoV-2، ویروس عامل کووید 19، عفونت داشته اند. اما عفونت های قبلی در برابر نوع جدید ویروس محافظت ایجاد نکردند.

انتهای پیام/ دوشنبه 13 بهمن 1399

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

اثر بخشی واکسن مادرنا در برابر سویه های جدید ویروس کرونا

واکسن تک دوز Johnson & Johnson در برابر بیماری شدید کووید 19 85% موثر است

واکسن فایزر کووید 19 احتمالاً در برابر انواع جدید ویروس کار می کند

8 راه کاهش استرس در طول پاندمی کووید 19

ماسک ها می توانند پاندمی را پایان دهند

×