ضد عفونی کننده گلوتارآلدهید


بررسی کلی

ضد عفونی کننده گلوتارآلدهید یک دی آلدهید اشباع شده است که به عنوان یک ضد عفونی کننده شیمیایی سطح بالا، مقبولیت گسترده ای پیدا کرده است. فقط هنگامی که محلول با استفاده از عوامل قلیایی تا pH 7.5-8.5  فعال شود (قلیایی ساخته شود)، محلول اسپور کش می شود. این محلول ها پس از فعال شدن، به دلیل پلیمریزاسیون مولکول های گلوتارآلدئید در سطح pH قلیایی، ماندگاری آن حداقل 14 روز است. این پلیمریزاسیون محل های فعال (گروههای آلدهید) مولکولهای گلوتارآلدئید را که مسئول فعالیت کشندگی زیستی آن هستند، مسدود می کند.

فرمولاسیون های جدید گلوتارآلدهید (به عنوان مثال، گلوتارآلدهید-فنل-سدیم فنات، گلوتارآلدئید اسیدی تقویت شده، گلوتارآلدئید قلیایی تثبیت شده) تولید شده در 30 سال گذشته بر مشکل از دست دادن سریع فعالیت (به عنوان مثال، استفاده از عمر 28-30 روز) در حالی که فعالیت میکروب کش عالی خود را حفظ کرده است، غلبه کرده است. با این حال، فعالیت ضد میکروبی نه تنها به سن بلکه به شرایط استفاده، مانند رقت و میزان آلودگی بستگی دارد.

داده های منتشر شده توسط تولید کنندگان نشان می دهد که گلوتارآلدهیدهای خنثی یا قلیایی دارای خواص میکروب کش و ضد خوردگی بیشتری نسبت به گلوتارآلدهیدهای اسید دارند. استفاده از محلول های مبتنی بر گلوتارآلدهید در مراکز بهداشتی درمانی به دلیل مزایای آن ها، از جمله خواص کشندگی زیستی عالی آن ها، فعالیت در حضور مواد آلی (20٪ سرم گاو)؛ و ضد خوردگی در برابر تجهیزات آندوسکوپی، دماسنج ها، وسایل لاستیکی یا تجهیزات پلاستیکی بسیار گسترده است.

نحوه عملکرد ضد عفونی کننده

نحوه عملکرد فعالیت کشندگی زیستی گلوتارآلدهید در نتیجه آلکیله شدن آن در گروه های سولفیدریل، هیدروکسیل، کربوکسیل و آمینه میکروارگانیسم است که باعث تغییر سنتز RNA ،DNA و پروتئین می شود.

فعالیت میکروب کشی

چندین محقق نشان دادند که محلول های آبی گلوتارآلدهید بیشتر از 2 درصد، بافر شده با pH 7.5-8.5 با بی کربنات سدیم باکتری های رویشی را به طور موثر در کمتر از 2 دقیقه و مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، قارچ ها، ویروس ها را در 10 دقیقه و اسپور گونه های باسیلوس و کلستریدیوم در 3 ساعت از بین می برد. اسپورهای C.difficile با سرعت بیشتری توسط گلوتارآلدهید 2٪ نسبت به اسپورهای گونه های دیگر کلستریدیوم و باسیلوس از بین می روند.

میکروارگانیسم هایی با مقاومت قابل توجه در برابر گلوتارآلدهید گزارش شده اند، از جمله برخی از مایکوباکتری ها (M. chelonae ، Mycobacterium avium- intracellulare، M. Xenopi، Methylobacterium mesophilicum ، Trichosporon، ascospores قارچی (به عنوان مثال، Microascus cinereus، Cheatomium globosum) و Cryptosporidium.

گلوتارآلدهید معمولاً در حین استفاده رقیق می شود و مطالعات نشان می دهد که غلظت گلوتارآلدهید پس از چند روز استفاده در شست و شو دهنده آندوسکوپ اتوماتیک کاهش می یابد. این امر بر نیاز به اطمینان از ضد عفونی شدن تجهیزات نیمه مهم با غلظت قابل قبول گلوتارآلدهید تأکید می کند. داده ها حاکی از آن است که 1.0٪ –1.5٪ گلوتارآلدئید حداقل غلظت موثر برای محلول های ضد عفونی کننده سطح بالا است. نوارهای آزمایش شیمیایی یا اندیکاتور های شیمیایی مایع برای تعیین غلظت موجود در محلول گلوتارآلدهید موجود است.

 فرکانس آزمایش باید براساس تعداد دفعات استفاده از محلول ها باشد (به عنوان مثال، اگر روزانه آزمایش می شود، تست روزانه؛ اگر هفتگی استفاده می شود، آزمایش قبل از استفاده؛ 30 بار در روز استفاده می شود، هر 10 استفاده را تست کنید، اما از نوارها بیش از یک بار نباید استفاده شود و همچنین انقضای نشانگر شیمیایی باید مورد توجه قرار بگیرد. جعبه نوارهای تست باید هنگام باز شدن تاریخ داشته باشد و برای مدت زمانی که روی بطری مشخص شده استفاده شود (به عنوان مثال، 120 روز). نتایج نظارت بر نوار تست باید مستند باشد.

کاربرد ها

گلوتارآلدهید معمولاً به عنوان ضد عفونی کننده سطح بالا برای تجهیزات پزشکی مانند آندوسکوپ، لوله اسپیرومتری، دیالیزر، مبدل ها، تجهیزات درمانی تنفسی و بیهوشی، سیستم های تحویل دیالیز استفاده می شود. گلوتارآلدهید برای فلز ضد خوردگی است و به سازهای لنز و لاستیک یا پلاستیک آسیب نمی رساند. از گلوتارآلدهید نباید برای تمیز کردن سطوح غیر بحرانی استفاده شود زیرا بسیار سمی و گران است.

کولیت که به دلیل قرار گرفتن در معرض گلوتارآلدئید از محلول ضد عفونی کننده باقیمانده در کانال های آندوسکوپ ایجاد شده است، گزارش شده است و با شستشوی دقیق آندوسکوپ قابل پیشگیری است.

پرسنل بهداشتی می توانند در معرض سطوح بالای بخار گلوتارآلدهید قرار بگیرند، هنگامی که تجهیزات در اتاق هایی با تهویه کم پردازش می شوند، هنگامی که نشت می کند، هنگامی که محلول های گلوتارآلدهید فعال یا تغییر می کنند، یا هنگام استفاده از حمام های باز غوطه وری، منجر به تحریک پوست یا درماتیت، تحریک غشای مخاطی (چشم، بینی، دهان) یا علائم ریوی شود. اپیستاکسی، درماتیت تماسی آلرژیک، آسم و رینیت نیز در کارکنان بهداشتی که در معرض گلوتارآلدهید قرار گرفته اند گزارش شده است. مهندسی و کنترل های عملیاتی که می تواند برای حل این مشکلات استفاده شود که این موارد شامل استفاده از هود، سیستم های تهویه هوا که 7 تا 15 مبادله هوا در ساعت را فراهم می کند، هودهای بخار بدون مجرا با جاذب بخار گلوتارآلدهید، درپوش های محکم در حمام های غوطه وری، وسایل محافظت شخصی (به عنوان مثال، دستکش لاستیکی نیتریل یا بوتیل اما نه دستکش لاتکس معمولی و عینک و ماسک صورت) برای به حداقل رساندن تماس پوست یا غشای مخاطی است.

انتهای پیام/ یکشنبه 23 خرداد 1400

منابع

Centers for Disease Control and Prevention (CDC )- Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities, 2008

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

ضدعفونی کننده کلر و ترکیبات آن

استریلیزاسیون با فرمالدهید

ضد عفونی کننده مه شکن

ارتو-فتالالدهید (OPA)

پاستوریزاسیون

×