استریلیزاسیون با امواج مایکروویو


مایکروویو در پزشکی برای ضد عفونی لنزهای تماسی نرم، ابزارهای دندان پزشکی، دندان مصنوعی، شیر و سوند های ادراری (کاتر متناوب یا کوتاه مدت) استفاده می شود. با این حال، مایکروویو فقط باید با محصولات سازگار استفاده شود (به عنوان مثال ذوب نشود).

مايكروويو نوعي از امواج الكترومغناطيسي است. امواجي راديويي با فركانس بسيار بالا هستند که معمولاً در فرکانس 2450 مگاهرتز استفاده می شوند. مایکروویو اصطکاک مولکول های آب را در یک میدان الکتریکی متناوب ایجاد می کند. اصطکاک بین مولکولی حاصل از ارتعاشات باعث تولید گرما می شود. مولكول هاي آب درون غذا داراي دو قطب مثبت و منفي هستند و زماني كه در معرض امواج ماكروويو قرار مي گيرند، با همان فركانس امواج شروع به نوسان مي كنند و مرتباً جهت قطب مثبت و منفي آنها جابه جا مي شود. مولكول ها حدود ميليون ها بار در ثانيه نوسان مي كنند. مولكول ها در حين حركت به مولكول هاي اطراف شان برخورد مي كنند. درنتيجه به علت اصطكاك دماي ماده به سرعت بالا مي رود.

گزارش های اولیه نشان داد مایکروویو یک میکروب کش موثر است. امواج تولید شده توسط اجاق مایکروویو “نوع خانگی” (2.45 گیگاهرتز) باکتری، مایکوباکتری ها، ویروس ها و اسپورهای ژئوباسیلوس استئاروترموفیلوس را کاملاً غیرفعال می کند. مطالعات مختلف این نتایج را تأیید کرد اما همچنین نشان داد که برای استریلیزاسیون ممکن است مایکروویو با قدرت بالاتر در حضور آب مورد نیاز باشد. تخریب کامل مایکوباکتریوم بوویس با 4 دقیقه قرار گرفتن در معرض مایکروویو (600 وات، 2450 مگاهرتز) بدست آمد.

اثر بخشی اجاق های مایکروویو برای اهداف مختلف استریلیزاسیون و ضد عفونی کردن باید آزمایش و اثبات شود زیرا شرایط آزمایش بر نتایج تأثیر می گذارد (به عنوان مثال، وجود آب، قدرت مایکروویو). استریلیزاسیون ابزارهای فلزی می تواند انجام شود اما به اقدامات احتیاطی خاصی نیاز دارد. نگران کننده این است که اجاق های مایکروویو از نوع خانگی ممکن است حتی توزیع انرژی مایکروویو در کل دستگاه نداشته باشند (ممکن است نقاط سرد و گرم در دستگاه های پزشکی جامد وجود داشته باشد). بنابراین ممکن است مناطقی وجود داشته باشد که استریل و ضد عفونی نشده باشند. استفاده از اجاق های مایکروویو برای ضد عفونی کاتترهای متناوب نیز پیشنهاد شده است. محققان دریافتند که باکتری های آزمایشی (به عنوان مثال، E. coli ، Klebsiella pneumoniae ، Candida albicans) در عرض 5 دقیقه از کاتترهای لاستیکی قرمز حذف شدند.

انتهای پیام/ شنبه 13 دی 1399

منابع

Centers for Disease Control and Prevention (CDC)- Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities (2008)

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

برخی از روش های استریلیزاسیون (اشعه یونیزه کننده، گرمای خشک، مواد شیمیایی مایع)

استریلیزاسیون سریع (فلش)

پلاسمای گازی هیدروژن پراکسید

استریلیزاسیون پر استیک اسید

ضد عفونی حرارتی چیست؟

×