استریلیزاسیون پر استیک اسید


پر استیک اسید یک اکسید کننده بسیار قوی و کشنده زیستی است. این ترکیب در حضور آلودگی های آلی نیز کارایی خود را حفظ می کند. پراستیک اسید آلودگی های سطحی (در درجه اول پروتئین) موجود در لوله های آندوسکوپی را از بین می برد. در سال 1988 یک ماشین خودکار با استفاده از پر استیک اسید برای استریل ابزارهای پزشکی، جراحی و دندانپزشکی (به عنوان مثال، آندوسکوپ، آرتروسکوپ) ارائه شد. این روش استریلیزاسیون با کنترل ریزپردازنده، در دمای پایین معمولاً در ایالات متحده استفاده می شود. استریل کننده پر استیک اسید 35% (یک ماده ضد خورندگی) به صورت تک دوز در یک ظرف عرضه می شود. ظرف در زمان استفاده، بلافاصله قبل از بستن درب و شروع چرخه، سوراخ می شود.

پر استیک اسید غلیظ با دمای تقریبی 50 درجه سانتیگراد با آب فیلتر شده (0.2 میلی متر) تا 0.2٪ رقیق می شود. پر استیک اسید رقیق شده درون محفظه دستگاه گردش یافته و به مدت 12 دقیقه از طریق کانال های آندوسکوپ پمپ می شود و باعث از بین بردن آلودگی سطوح خارجی، لومن ها و لوازم جانبی آن می شود. پر استیک اسید از طریق فاضلاب دور ریخته می شود و دستگاه چهار بار با آب فیلتر شده شستشو می شود.

تولیدکنندگان استفاده از نشانگر های بیولوژیکی (نوارهای اسپور G. stearothermophilus) را هم در زمان نصب و هم به طور معمول برای اطمینان از اثربخشی فرآیند پیشنهاد می کنند. از گیره سازنده باید برای نگه داشتن نوار اسپور در محل تعیین شده در دستگاه استفاده شود زیرا گیره بزرگتر اجازه نمی دهد که ماده ضدعفونی کننده به اسپورهای محبوس شده در زیر آن برسد.

نحوه عملکرد

فقط اطلاعات محدودی در مورد مکانیسم عملکرد پر استیک اسید در دسترس است، اما تصور می شود که این ماده به عنوان عوامل اکسید کننده عمل می کند. به عنوان مثال، پروتئین ها را دناتوره می کند، نفوذپذیری دیواره سلول را مختل می کند و پیوندهای سولفیدی و گوگردی را در پروتئین ها، آنزیم ها و سایر متابولیت ها اکسید می کند.

فعالیت میکروب کشی

پر باستیک اسید باکتری های گرم مثبت و منفی، قارچ ها و مخمرها را در کمتر از 5 دقیقه و در غلظت کمتر از ppm 100 از بین می برد. در حضور مواد آلی، غلظت ppm 200-500 مورد نیاز است. برای ویروس ها، دامنه دوز وسیع است (12 تا 2250 ppm). اسپورهای باکتریایی در حالت سوسپانسیون در مدت زمان 15 ثانیه تا 30 دقیقه با 500 تا 10000 ppm غیرفعال می شوند (0.05% تا 1٪). سیستم پر استیک اسید قادر است 10 به توان 6 عدد مایکوباکتریوم چلونی، انتروکوکوس فککالیس، و اسپور باسیوس آتروفئوس را از بین ببرد.

کاربرد این دستگاه خودکار برای استریلیزاسیون شیمیایی ابزارهای پزشکی (به عنوان مثال آندوسکوپ GI) و جراحی (آندوسکوپ های انعطاف پذیر) در ایالات متحده استفاده می شود. لومن های آندوسکوپ باید به یک اتصال دهنده کانال مناسب متصل شوند تا اطمینان حاصل شود که ماده استریل کننده با لومن آلوده تماس مستقیم دارد.

انتهای پیام/ یکشنبه 9 آذر 1399

منابع

Peracetic Acid Sterilization- Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities (2008)

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

کار با استریلیزاسیون اتیلن اکساید

چرا ابزار آلات باید قبل از استریل کردن شسته شوند؟

پارامتر های نشانگر زیستی

چه تفاوتی بین تمیز کردن، ضد عفونی کردن، استریلیزاسیون و آلودگی زدایی وجود دارد؟

×