کار با استریلیزاسیون اتیلن اکساید


ضد عفونی اقدامی جدی خصوصاً در پاندمی جهانی کووید 19 است. اکسید اتیلن یک ماده ضدعفونی کننده اما به طور بالقوه خطرناک است.

اتیلن اکساید مخفف EtO (یا کمتر معمول EO) برای استریلیزاسیون در بسیاری از مراکز جراحی پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و مراکز جراحی حیوانات استفاده می شود. این روش در مقایسه با استریلیزاسیون بخار کارآیی دارد و در دماهای پایین عمل می کند. علاوه بر این، EtO با تجهیزات پزشکی، کیت های عمل، سینی های جراحی و همچنین اکثر ابزارهای جراحی مبتنی بر پلیمر بسیار سازگار است. با این حال اکسید اتیلن بسیار سمی و بسیار اشتعال پذیر است. استفاده از دستگاه استریل کننده اتیلن اکساید نیاز به نصب دقیق، نگهداری دقیق و محافظت از کارمندان دارد.

شناختن خطرات

اتیلن اکساید گازی در دمای اتاق با نقطه جوش 10.7 درجه سانتی گراد (51 درجه فارنهایت) و محدودیت قابل اشتعال در هوا از سه تا 100 درصد است، که دامنه بسیار گسترده ای است. تراکم بخار یک و نیم برابر هوا است، بنابراین بخارها تمایل پیدا می کنند تا در پایین ترین سطح موجود تجمع یافته و به نزدیکترین منبع احتراق گسترش می یابند.

EtO همچنین یک خطر جدی برای سلامتی است. بی رنگ است و دارای بوی شیرین و خاص شبیه اتر است. با این حال، هشدار داده می شود – اگر بوی آن را حس کنید، غلظت سمی صدها برابر بیشتر از حد مجاز  است ، با توجه به اینکه میزان مجاز قرار گرفتن در معرض مشاغل OSHA فقط 1 ppm برای شیفت کاری منظم 8 ساعته و آستانه بوی اعلام شده است. بنابراین، بو خاصیت هشدار دهنده ای بسیار ضعیف برای EtO است.

در مواجهه با گاز از طریق استنشاق یا پوست جذب اتفاق می افتد و می تواند نتایج شدیدی داشته باشد. علائم قرار گرفتن در معرض استنشاق شامل درد چشم، گلو درد، تاری دید، مشکل تنفس، سرگیجه و تشنج است. اثرات حاد ممکن است منجر به درگیری سیستم عصبی مرکزی، تورم ریوی، ناراحتی تنفسی و کما شود.

EtO مایع، ناشی از تبخیر سریع و خنک شدن حاصل از آن، می تواند باعث تحریک یا تاول زدن پوست یا سرمازدگی شود. قرار گرفتن در معرض EtO همچنین ممکن است باعث حساسیت آلرژیک شود، در نتیجه قرار گرفتن در معرض آن باعث ایجاد کهیر یا واکنش های آلرژیک خطرناک برای سلامتی می شود.

اکسید اتیلن به عنوان یک ماده سرطان زای انسانی تعیین می شود که ممکن است باعث سرطان خون و سایر سرطان ها شود. EtO همچنین با سقط خود به خودی، آسیب ژنتیکی، آسیب عصبی، ضعف عضلانی و فلج محیطی در ارتباط است.

ارزیابی خطرات

استفاده از اکسید اتیلن توسط استاندارد OSHA ، 29CFR1910.1047 تنظیم می شود. کارفرمایان باید نظارت اولیه را در هر بخشی که از EtO استفاده می شود، انجام دهند تا غلظت های موجود در هوا را، دقیقاً تعیین کند. برای کارکنان در معرض PEL یا بالاتر از آن، نظارت باید هر سه ماه یکبار انجام شود.

انتهای پیام/ چهارشنبه 5 آذر 1399

منابع

Ethylene Oxide Sterilization for Medical Devices

Ethylene Oxide Sterilization for Medical Devices Ethylene Oxide “Gas” Sterilization- Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities (2008)

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

نشانگر بیولوژیک اتیلن اکساید (22110-۱۴ RRS)

نشانگر کنترل دسته ها اتیلن اکساید (PCD) (RRS 14-12520)

برچسب دو چسب اتیلن اکساید (۱۲۱۱۰-۱۴ RRS)

برچسب دو چسب اتیلن اکساید (۱۲۱۱۰-۱۴ RRS)

نشانگر شیمیایی در برابر نشانگر بیولوژیک

×