واکسن آسترازنکا- اکسفورد: همه آنچه تاکنون می دانیم


پس از فایزر و مدرنا، غول دارویی مستقر در انگلیس “آسترازنکا” و دانشگاه اکسفورد نیز از تولید واکسن کرونا با ضریب تاثیر 70 درصدی خبر داد. تزریق مضاعف این واکسن COVID-19  که عوارضی جانبی خاصی ندارد، تا ۹۰درصد مصونیت ایجاد می‌کند.

نتایج بر اساس تجزیه و تحلیل میان دوره ای آزمایش ها در فاز 3 در انگلستان و برزیل است که این واکسن را در دو دوز مختلف بررسی کرد. هنگامی که دارو به نام AZD1222 به عنوان نیم دوز و به دنبال آن دوز کامل با فاصله حداقل یک ماه به افراد داده شد، یک اثر 90٪ را نشان داد. مسئولان آسترازنکا گفته‌اند که این نتیجه، حاصل تزریق واکسن در دو نوبت با دوز ۶۲ درصد و کمتر از آن است اما تزریق یک باره واکسن با دوز بالاتر، تا ۹۰درصد مصونیت ایجاد می‌کند. این در حالی است که ضریب کارایی واکسیناسیون مضاعف فایزر- بایون‌تک و مدرنا ۹۵ درصد است.

هم‌چنین اعلام شده که واکسن تولیدی، عوارض جانبی محسوسی روی آزمایش شوندگان نداشته و به خوبی تحمل شده‌است. این واکسن که با مشارکت دانشگاه آکسفورد تولید شده، ارزان‌تر از نمونه‌های فایزر-بایون‌تک و مدرناست و قابلیت نگهداری و ذخیره‌سازی در دمای دو تا هشت درجه را دارد. آزمایش‌های بالینی روی بیش از ۲۰هزار نفر انجام گرفته‌اند که نیمی از آنها در بریتانیا و نیم دیگر در برزیل بوده‌اند.

مطابق با اعلامیه های مطبوعاتی، در مجموع از 131 مورد COVID-19 هیچگونه بستری در بیمارستان یا موارد شدید بیماری در شرکت کنندگان دریافت کننده واکسن کاندید شده گزارش نشده است.

واکسن آسترازنکا به خلاف واکسن “بایون‌تک- فایزر” و “مدرنا” به گروه واکسن‌های mRNA تعلق ندارد هر چند این دو واکسن عملکرد خوبی در برابر کووید 19 داشتند. ماده فعال این واکسن بر پایه ویروس ضعیف شده سرماخوردگی شامپانزه‌ها کشت داده شده و حاوی مواد ژنتیکی پروتئینی است که با آن پاتوژن سارس کوو – ۲  به سلول‌های انسانی متصل می‌شود. این ماده می‌تواند عامل ایجاد آنتی‌بادی‌های خاص و سلول‌های T باشد که برای سیستم ایمنی بدن انسان مهم هستند.

در اطلاعیه غول داروسازی آسترازنکا آمده که نتایج حاصله از آزمایشات و تحقیقات این شرکت، برای تایید فوری یا اضطراری، به مقامات درمانی و بهداشتی سراسر دنیا ارائه شده است.

در حالی که واکسن بایون‌تک- فایزر باید در دمای منفی 70 تا منفی 80 درجه سانتیگراد نگهداری شود، و این توزیع واکسن را به یک چالش عمومی پیچیده تبدیل می کند، واکسن مدرنا را می توان به مدت یک ماه در یخچال در دمای 2 درجه سانتیگراد تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری کرد. واکسن آکسفورد- آسترازنکا همچنین می تواند در یخچال های استاندارد نگهداری شود و توزیع آن را بسیار آسان تر کند. سایر واکسن های ویروس کرونا در دست تولید هستند و از خود ویروس به شکل ضعیف یا غیرفعال استفاده می کنند. این همان رویکردی است که در واکسنهای بسیار موثر برای فلج اطفال و سرخک استفاده می شود.

انتهای پیام/ منابع

abcNews

AstraZeneca-News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

چرا برای واکسن COVID-19 به انجماد در دمای بسیار پایین نیاز است؟

آزمایش واکسن

امیدها برای پایان پاندمی افزایش می یابد

واکسن فایزر COVID-19

واکسن مادرنا برای COVID-19

×