عوارض واکسن آکسفورد – آسترازنکا

تنظیم کننده داروهای اتحادیه اروپا، آژانس دارویی اروپا (EMA)، روز جمعه 12 مارس اعلام کرد که واکنش های آلرژیک شدید را به لیست عوارض واکسن آکسفورد – آسترازنکا اضافه می کند.

همچنین آسترازنکا می گوید: “هیچ مدرکی” در مورد خطر ایجاد لخته خون بعد از تزریق واکسن وجود ندارد.

آسترازنکا از واکسن کووید 19 خود پس از این که چندین کشور استفاده از آن را به دلیل نگرانی در مورد لخته شدن خون در این هفته متوقف کردند، دفاع کرد.

این غول دارویی گفت که تجزیه و تحلیل آن ها نه تنها هیچ شواهدی در مورد افزایش خطر لخته شدن خون در دریافت کنندگان واکسن آکسفورد-آسترازنکا نشان نداد.

تجزیه و تحلیل داده های ایمنی واکسن از بیش از 10 میلیون پرونده، هیچ شواهدی از افزایش خطر آمبولی ریوی یا ترومبوز ورید عمقی در هیچ گروه سنی، جنسیت، دسته یا در هر کشور خاص با واکسن کووید 19 آسترازنکا نشان نداده است. در حقیقت، تعداد مشاهده شده از این نوع حوادث در افراد واکسینه شده به طور قابل توجهی کمتر از حد انتظار در بین جمعیت عمومی است.

آژانس کمیته ارزیابی خطر داروئی (Pharmacovigilance) (PRAC) توصیه می کند اطلاعات مربوط به محصول را به روز کنند تا آنافیلاکسی و حساسیت بیش از حد (واکنش های آلرژیک) به عنوان عوارض جانبی برای واکسن درنظر گرفته شود.

در 41 نفر از افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا گزارش های واکنش های آنافیلاکسی دیده شد.

انتهای پیام/ شنبه 23 اسفند 1399

منابع

CNN News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

نتایج قرص کووید 19 در آزمایش مقدماتی

داروی ایورمکتین در درمان کووید 19 خفیف موثر نیست

بیماران مبتلا به آسم و کووید 19

پاستوریزاسیون

استریلیزاسیون با ازون

×