واکسن مادرنا برای COVID-19


آیا این به معنای پایان پاندمی است؟

روز دوشنبه، 16 نوامبر 2020، شرکت مستقر در ماساچوست،مدرنا، نتایج اولیه امیدوار کننده ای را از آزمایش واکسن ویروس کرونا گزارش داد. این خبر امید بیشتری را ایجاد می کند که راهی برای خروج از پاندمی وجود دارد.

واکسن ها سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت ها و جلوگیری از بیماری ها آماده می کنند. سلولهای خاصی از سیستم ایمنی بدن آنتی بادی (پروتئین های ویژه) تولید می کنند که ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا را تشخیص می دهند (مواردی که باعث بیماری می شوند) و آنها را بی خطر می کند.

مادرنا واکسن های مبتنی بر RNA پیام رسان (mRNA) را تولید می کند تا پروتئین های ویروسی در بدن تولید کند. واکسنی که در این مطالعه آزمایش می شود mRNA-1273 نام دارد. واکسن های معمولی ویروس ها از ویروس ضعیف یا غیرفعال ساخته می شوند، اما mRNA-1273 از ویروس SARS-CoV-2 ساخته نمی شود. این ماده از اسید ریبونوکلئیک پیام رسان (mRNA)، یک کد ژنتیکی ساخته شده است که به سلول ها می گوید چگونه پروتئین بسازند، که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند آنتی بادی هایی برای مبارزه با ویروس کرونا تولید کند.

آن ها هنوز هیج واکسنی را به بازار نیاورده اند. در ژانویه، آنها شروع به تولید واکسن برای ویروس کرونا کردند. این واکسن شامل دستورالعمل های ژنتیکی برای ساخت پروتئین ویروس کرونا است که به عنوان تاج شناخته می شود. هنگام تزریق به سلول ها، واکسن باعث ایجاد پروتئین های تاجی می شود و سپس در بدن آزاد می شود و سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند.

در آزمایش های فاز سه مادرنا – برای تعیین ایمنی و اثر بخشی واکسن – بیش از 30،000 شرکت کننده در ایالات متحده ثبت نام کرده است. در 16 نوامبر، مادرنا اعلام کرد که تجزیه و تحلیل اولیه آزمایش نشان داد که واکسن 94.5 درصد موثر است. از 95 مشاركت كننده Covid-19 ، 90 نفر دارونما داشتند و فقط 5 نفر واكسن داشتند. نتایج فقط یک هفته پس از اعلامیه فایزر در مورد واکسن خود اعلام شد که این نیز بر اساس یک مولکول mRNA رمزگذاری کننده پروتئین تاج است. نتیجه امیدوار کننده دیگر آزمایش مادرنا این بود که به نظر می رسد واکسن از افراد در برابر بیماری شدید محافظت می کند. از 11 داوطلب مبتلا به این بیماری شدید، هیچ یک واکسینه نشدند. آزمایش ها برای جمع آوری نتایج بیشتر ادامه خواهد داشت. مادرنا می گوید که قصد دارد طی چند هفته آینده برنامه ای را برای مجوز استفاده اضطراری ارائه دهد.

انتهای پیام/ منابع

Moderna’s Work on a Potential Vaccine Against COVID-19

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم. 

آزمایش واکسن

چرا برای واکسن COVID-19 به انجماد در دمای بسیار پایین نیاز است؟

آیا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) نوع خاصی از نشانگر های شیمیایی را معرفی می کند؟

کرونا ویروس چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

واکسن فایزر COVID-19

×