تفاوت بین باکتری و ویروس چیست؟


گرچه ویروس ها و باکتری ها بسیار کوچک هستند که بدون میکروسکوپ دیده نمی شوند اما به اندازه فیل ها و ماهی ها متفاوت هستند.

بنابراین، تفاوت بین باکتری و ویروس چیست؟

باکتری ها موجوداتی تک سلولی و نسبتاً پیچیده دارای دیواره سلولی و غشای پلاسمایی نازک که ماده ژنتیکی آنها (DNA) درون سلول است. باکتری ها تمامی اجزای لازم برای زنده ماندن و تولید مثل را دارا می باشند. کمتر از 1٪ باکتری ها باعث بیماری در افراد می شوند. باکتری ها می توانند در محیط های مختلف از جمله گرما و سرمای شدید، در معرض مواد رادیواکتیو و بدن انسان زنده بمانند.

از طرف دیگر، ویروس ها بسیار کوچک هستند: بزرگترین ویروس کوچکتر از کوچکترین باکتری است. ویروس ها توسط پوسته ای پروتئینی به نام کپسید احاطه شده و دارای هسته ای از مواد ژنتیکی DNA یا RNA است. گاهی اوقات این پوسته توسط یک لایه از مولکول های چربی و پروتئین احاطه شده است. از آنجا که ویروس ها برای انجام عملکردهای خود و زنده ماندن یا تولید مثل، باید سلول میزبان را آلوده کنند، موجودات زنده محسوب نمی شوند، اگرچه برخی از آنها می توانند برای مدت طولانی در سطح زنده بمانند. در موارد دیگر، آنها سلولهای طبیعی را به سلولهای بدخیم یا سرطانی تبدیل می کنند.

یک تفاوت باکتری ها و ویروس ها در پاسخ به درمان است. آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. آنتی بیوتیک ها انواع مختلفی دارند، اما همه آنها برای جلوگیری از رشد و تقسیم موثر باکتری ها عمل می کنند. آنها در برابر عفونت های ویروسی موثر نیستند. علی رغم این واقعیت که شما فقط باید آنتی بیوتیک ها را برای عفونت باکتریایی مصرف کنید، آنتی بیوتیک ها اغلب برای عفونت های ویروسی مصرف می شوند. این خطرناک است زیرا تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شود.

مقاومت آنتی بیوتیکی درمان عفونت را سخت تر می کند. اگر برای عفونت باکتریایی شما آنتی بیوتیک تجویز شده بهتر است، کل دوره آنتی بیوتیک را مصرف کنید. به طور خلاصه، با توجه به تفاوت های کلیدی، ویروس کوچکتر از باکتری است و برای زنده ماندن به یک میزبان نیاز دارد در حالی که باکتری می تواند در محیط های مختلف زنده بماند. باکتری ها همچنین می توانند برای انسان دوستانه باشند. همچنین، برخلاف باکتری ها، بیشتر ویروس ها باعث بیماری می شوند.

انتهای پیام/ منابع

سه شنبه 4 آذر 1399

World Health Organization: WHO

What Are Bacteria?- Healthline

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

FDA مجوز استفاده اضطراری از درمان کووید 19 را که به ترامپ داده شده است اعطا می کند

پارامتر های نشانگر زیستی

کرونا ویروس چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

تفاوت بین انواع ضد عفونی کننده ها چیست؟

پارامتر های نشانگر زیستی

×