واکسن جدید تیم تحقیقاتی HIV را در میمون ها می کشد


واکسن جدید HIV را در میمون ها می کشد، و تا 5 سال اینده به دست انسان ها میرسد محققان در حال برنامه ریزی برای آزمایش انسانی این ویروس و واکسن هستند. به گفته این تیم تحقیقاتی ژاپنی، فناوری جدید واکسن ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی (HIV) را در میمون‌های آزمایش شده از بین می‌برد، این نتایج امیدها را برای پایان دادن به همه‌گیری ایدز افزایش داده است.

درمان های این بیماری عفونی تاکنون نتوانسته این ویروس را واقعاً از بین ببرد – فقط تأثیرات منفی بسیاری را که می تواند بر سلامت انسان داشته باشد، تا حد زیادی خاموش کرده است. یاسوهیرو یاسوتومی، مدیر مرکز تحقیقات پستانداران Tsukuba تحت مؤسسه ملی نوآوری‌های زیست پزشکی، سلامت و تغذیه، گفت که هدف این تیم آغاز آزمایش‌های بالینی بر روی انسان در عرض پنج سال است.

تیم تحقیقاتی بر روی یک باکتری که ماده ای ترشح می کند که پاسخ ایمنی را تقویت می کند، تمرکز کرده اند. واکسن از مخلوط کردن ژن های این باکتری با یک ویروس ضعیف شده عامل ایدز ساخته شد.

به گفته تیم تحقیقاتی، زمانی که واکسن بر روی میمون های ماکاک تزریق شد، حیوانات به HIV آلوده شدند، اما آزمایشات بیشتر نتوانست ویروس را در این میمون ها شناسایی کند.

سپس به ماکاک های واکسینه شده ویروس قوی تری داده شد که همیشه قربانی را می کشد. اما ویروس در شش مورد از هفت مورد ناپدید شد.

سلول‌های خون و غدد لنفاوی از شش ماکاک زنده‌ مانده گرفته شد و به میمون‌های سالم تزریق شد. چهار مورد از آن ها فاقد ویروس بودند.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد با استفاده از گرفتن HIV در بیماران تحت درمان دارویی، واکسن هایی برای انسان ایجاد کند. امید است بتوان از این واکسن ها به عنوان یک روش درمانی دیگر استفاده کرد.

ایدز یکی از سه بیماری عفونی شایع در جهان است. حدود 37.7 میلیون نفر در سراسر جهان به HIV آلوده هستند.

در حالی که تا زمانی که درمان دارویی ادامه یابد ایدز دیگر یک بیماری کشنده نیست، داروهای موجود در حال حاضر ویروس را از بین نمی برند.

استفاده مداوم از چنین داروهایی در یک دوره زمانی طولانی نه تنها گران است، بلکه می تواند عوارض جانبی و همچنین ایجاد یک ویروس مقاوم به دارو ایجاد کند.

این تنها تلاش برجسته برای ساخت واکسن HIV نیست. شرکت داروسازی مدرنا مستقر در ایالات متحده اخیراً آزمایش‌های انسانی را برای واکسن HIV مبتنی بر mRNA خود آغاز کرده است، همان فناوری که در واکسن کووید-19 به طور گسترده استفاده می‌شود.

HIV همواره یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های عفونی در 40 سال اخیر بوده است. اما با پیشرفت های جدید در پزشکی، امید بیشتری نسبت به قبل برای شکست دادن این ویروس برای همیشه وجود دارد.

انتهای پیام/ سه شنبه 25 آبان 1400

منابع

The Asahi Shimbun

Enteresting Engineering

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

واکسن‌های کووید 19 شما را نابارور نمی‌ کنند

در دسترس بودن واکسن کووید ۱۹ فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله

قرص کووید 19 فایزر خطرات بیماری را تا 89 درصد کاهش می دهد

داروی ضد افسردگی فلووکسامین می تواند بیماران کووید 19 را از بیمارستان دور نگه دارد

تکامل ویروس کرونا و انتقال بیشتر از طریق هوا

×