انکوباتور هوشمند نشانگرهای زیستی فرآیند استریلیزاسیون (مدل I120) 

امروزه جهت پایش میکروبی دستگاه های استریلیزاسیون در بیمارستان ها از نشانگرهای زیستی (اندیکاتور یا تست بیولوژیک اتوکلاو) استفاده می شود. با توجه به اینکه این نشانگرها جهت انکوبه شدن به دمای مشخص (37C°±2 یا 56C°±2) نیاز دارند. محققان شرکت دانش بنیان روشن رای سـپاهان(RRS)، انکـوباتور هوشمند مخصوص نشـانگرهـای زیســتی فرآیند استریلیزاسیون را برای انکوبه کردن این اندیکاتورها طراحی کرده‌اند.

مشخصات انکـوباتور هوشمند نشانگرهای زیستی فرآیند استریلیزاسیون RRS

انکوباتور I120 دو حالت دمایی (°C 37±2) به مدت 48 ساعت (مخصوص نشانگر بیولوژیک اتیلن اکساید و فور) و دمای (°C 56±2) به مدت 24 ساعت (مخصوص نشانگر بیولوژیک بخار، پلاسما و فرمالدئید) را برای نشانگرها فراهم می کند.

اگر فرآیند استریل موفق باشد، رنگ محیط کشت نشانگر بعد از مدت زمان مشخص بدون تغییر باقی می‌ماند و در صورتی که فرآیند استریل در اتوکلاو به درستی انجام نشده باشد (استریلیزاسیون ناموفق)، باکتری‌های موجود در نشانگر در معرض محیط کشت و در شرایط انکوباتور رشد می‌نماید و رنگ نشانگر بعد از مدت زمان مشخص برای هر نوع نشانگر تغییر می‌نماید. انکوباتور جدید نشانگرهای زیستی تولید روشن رای سپاهان به صورت کاملا هوشمند، تغییر رنگ یا عدم تغییر رنگ نشانگرها را در کمترین زمان ممکن تشخیص داده و احتمال خطا کاربر را به حداقل می‌رساند.

نحوه عملکرد

انکوباتور هوشمند I120 با قابلیت انکوبه کردن 12 نشانگر، پس از روشن شدن و قرارگیری انواع نشانگر‌های زیستی فرآیند استریل (با رنگ سبز یا بنفش) در حفره های انکوباتور، به سرعت نوع نشانگر زیستی را تشخیص داده و بر این اساس دمای مورد نیاز برای کشت باکتری‌ها (°C 37 یا °C 56) را فراهم می‌کند .

برای هر حفره در این انکوباتور (از شماره 1 تا 12) ده عدد چراغ رنگی تعبیه شده است که هر کدام نشان دهنده مرحله‌ای خاص است. برای نشانگرهایی که نیاز به 24 ساعت انکوبه شدن دارند، به محض قرارگیری نشانگر در آن‌ها، اولین چراغ سبز روشن می‌شود و پس از آن به ازای هر شش ساعت یک چراغ سبز دیگر روشن خواهد شد. در صورتیکه نشانگر به خوبی استریل شده باشد (Negative)، پس از گذشت 24 ساعت و روشن شدن 4 چراغ سبز و عدم تغییر رنگ ویال، در نهایت چراغ 1 به رنگ آبی نمایان خواهد شد. اما اگر فرآیند استریلیزاسیون به خوبی رخ نداده باشد (Positive)، پس از گذشت زمان حداکثر 24 ساعت، چراغ قرمز 9 روشن خواهد شد.

همچنین برای نشانگرهایی که نیاز به 48 ساعت انکوبه شدن دارند، پس از گذشت 24 ساعت و روشن شدن چهار چراغ سبز هر 6 ساعت یکبار (چراغ 2-3-4-5)، سه چراغ‌ زرد هر 8 ساعت یکبار (چراغ 6-7-8) روشن خواهند شد. در صورت ناموفق بودن فرآیند استریلیزاسیون (Positive) در زمان حداکثر 48 ساعت، چراغ قرمز 9 به عنوان نشان دهنده رشد باکتری و تغییر رنگ نشانگر ظاهر خواهد شد. اما در صورتی که در نشانگر تغییر رنگی رخ ندهد، پس از گذشت 48 ساعت، چراغ 1 با رنگ آبی پدیدار می‌شود.

همچنین چراغ 10 به رنگ قرمز در صورت بروز هر گونه خطا مانند وارد نمودن نشانگر تغییر رنگ داده عدم قرار گیری کامل اندیکاتور در حفره ها روشن خواهد شد.

قابلیت های دستگاه

    • ارتقاء ایمنی دستگاه و تأمین برق مورد نیاز با مبدل (ترانس) خارجی 240 به 24 ولت (1/5 آمپر)
    • در صورت خالی شدن حفره ها از نشانگرها دستگاه در حالت آماده بکار در در دمای °C 28 قرار میگیرد. با ورود اولین نشانگر دمای کاری انکوباتور (°C 2 ± 37 یا  °C 2 ± 56) را تعیین می نماید.
    • دارای صفـحه نمایشـگر جهت نمایش لحـظه ای دما و زمان هر حفره

دانلود کاتالوگ

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

انکوباتور نشانگر زیستی فرآیند استریلیزاسیون (۳۲۱۰-۱۴ RRS)

نشانگر بیولوژیک اتیلن اکساید (22110-۱۴ RRS)

نشانگر بووی – دیک پک (11230-14 RRS)

نشانگر بیولوژيک فرمالدئید ۱۰۶ (۲۴۱۱۰-۱۴ RRS)

×