اشعه UV-C و کووید 19


محققان در ایتالیا دریافتند که غیرفعال کردن سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس  با استفاده از تابش اشعه ماورا UV بنفش با طول موج کوتاه (UV-C) امکان پذیر است.

در غلظت ویروسی سطح پایین، موجود در محیط هایی مانند اتاق های بیمارستان و به میزان متوسط در خلط بیماران مبتلا به ویروس کووید 19، دوز بسیار کمی از اشعه UV-C برای غیرفعال سازی کامل ویروس کافی بود.  با سطح ویروسی که معادل سطح بالای ویروس در بیماران بدحال است، دوز بالاتری از اشعه UV نیز ویروس کووید 19 را کاملاً غیرفعال می کند.

نتایج این تحقیقات در طراحی و توسعه روشهای موثر استریلیزاسیون و ضد عفونی برای از بین بردن کامل ویروس کووید 19 در محیط بسیار مهم است.

فن آوری های ضد عفونی و استریلیزاسیون به شدت مورد نیاز است

از زمان شیوع ویروس در ووهان چین، در دسامبر سال گذشته، بیماری همه گیر کووید 19 تأثیر مخربی بر سلامت مردم در سطح جهانی و چشم انداز اقتصادی جهان داشته است.

کلرسی و همکارانش می گویند شناسایی روش های “میکروب کش” که باعث کاهش هرگونه گسترش  ویروس در آینده می شود ضروری است، زیرا ویروس می تواند ساعت ها در خارج از بدن در هوا زنده بماند.

در این زمینه، فن آوری های ضد عفونی بدون تماس بسیار مطلوب هستند، و اشعه ماورا بنفش UV-C در طول موج 200 تا 280 نانومتر، یکی از روش های قابل اطمینان و پذیرفته شده است.

بسیاری از مطالعات چگونگی تخریب ویروس توسط اشعه ماورا بنفش C را کشف کرده اند و رایج ترین مکانیسم جذب مستقیم فوتون UV-C توسط اسید نوکلئیک یا پروتئین های کپسید منجر به تولید محصولات نوری است که ویروس را غیرفعال می کند.

این مطالعه شامل چه مواردی بود؟

تیم تحقیقاتی با استفاده از سیستم لامپ جیوه کم فشار، دوزهای مختلف UV-C (3.7، 16.9 و 84.4 میلی ژول بر سانتی متر مربع) را به سطوح مختلفی از ویروس معادل 0.05 MOI (آلودگی سطح پایین)، 5 MOI (معادل سطح خلط از بیماران مبتلا به کووید 19) و 1000 MOI (معدل سطح ویروس در بدن افراد بیمار در وضعیت وخیم) تاباندند.

در سطح آلودگی کم و متوسط، دوز بسیار کمی از اشعه ماورا بنفش ویروس را غیرفعال می کند.

در کمترین میزان برابر با 0.05 MOI تکثیر ویروسی بعد از شش روز حتی در دوز UV-C پایین 3.7 میلی ژول بر سانتی متر مکعب کاملاً مهار شد.

در سطح آلودگی متوسط برابر با MOI 5، تکثیر ویروس به طور موثری با این دوز کم بعد از 24 ساعت کاهش یافت و با گذشت زمان افزایش نیافت، که نشان دهنده غیرفعال شدن کامل ویروس است. ارزیابی اثرات سیتوپاتیک نیز غیرفعال سازی ویروس را تأیید کرد.

برای بالاترین سطح آلودگی دوز بیشتری لازم بود.

در بالاترین سطح ویروسی برابر با MOI 1000، تکثیر ویروس به طور وابسته به دوز پس از 24 ساعت به طور قابل توجهی کاهش یافت. اما، پس از 48 ساعت، غلظت ویروس در برابر کمترین دوز UV-C شروع به افزایش کرد.

با این حال، پس از 48 ساعت، هنگامی که ویروس در معرض دوزهای تابش بالاتر قرار گرفت (16.9 و 84.4 میلی ژول بر سانتی متر مربع) غلظت ویروسی افزایش پیدا نکرد.

محققین می گویند که این مطالعه نشان می دهد که اشعه ماورا بنفش C باعث غیرفعال سازی و مهار کووید 19 با توجه به دوز اشعه می شود.

انتهای پیام/ چهارشنبه 5 آذر 1399

منابع

UV Lights and Lamps: Ultraviolet-C Radiation, Disinfection

Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public: Mythbusters

MedicalExpo- News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

FDA مجوز استفاده اضطراری از درمان کووید 19 را که به ترامپ داده شده است اعطا می کند

واکسن مادرنا برای COVID-19

تفاوت بین انواع ضد عفونی کننده ها چیست؟

چه تفاوتی بین تمیز کردن، ضد عفونی کردن، استریلیزاسیون و آلودگی زدایی وجود دارد؟

×