کووید 19 در دیابت: چه چیزی باعث خطر می شود؟


برخی از عوامل بالینی باعث احتمال بالاتر عفونت شدید می شوند. یک محقق گزارش کرد که برخی از عوامل بالینی پیش بینی کننده شدید کووید 19 در افراد دیابتی است.

در یک مطالعه بر روی تقریباً 2000 بیمار مبتلا به دیابت که به علت کووید 19 بستری شده اند، کسانی که سطح گلوکز خون خارج از محدوده دارند، بیشتر احتمال دارد که به علت عفونت شدید نیاز به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه (ICU) داشته باشند، که ممکن است منجر به مرگ شود.

به طور مشخص، 44٪ از بیماران دیابتی در مطالعه با کووید 19 شدید دارای هیپرگلیسمی (گلوکز خون بیش از 180 میلی گرم در دسی لیتر) در مقابل تنها 38٪ از بیماران با یک مورد غیر شدید کووید 19 بودند.

از طرف دیگر ، فقط کمی بیشتر از بیماران دیابتی مبتلا به هیپوگلیسمی (زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر) یک مورد شدید کووید 19 در مقابل مبتلایان به عفونت غیر شدید داشتند.

بیماران دیابتی نوع 2 که قبل از بستری در بیمارستان از مهارکننده SGLT-2 برخوردار بودند- مانند کاناگلیفلوزین (Invokana)، امپاگلیفلوزین (Jardiance)، داپاگلیفلوزین (Farxiga) یا ارتوگلیفلوزین (Steglatro) – 85 درصد بیشتر احتمال دارد که به یک عفونت شدید کووید 19 (OR 1.85) مبتلا شوند. به همین ترتیب، افرادی که قبل از بستری شدن در معرض استروئید قرار داشتند نیز احتمال ابتلا به کووید 19 شدید (OR 1.49) را دارند.

با این حال، کسانی که قبل از بستری شدن در بیمارستان از یک مهار کننده ACE ( OR 0.75) یا استاتین (OR 0.66) استفاده می کردند، احتمال عفونت شدید در آنها کمتر بود.

مطابق با یافته های قبلی، به طور قابل توجهی افزایش خطر ابتلا به کووید 19 شدید در بیمارانی که مسن تر بودند (1 افزایش خطر با هر سال)، نفروپاتی، بیماری قلبی عروقی، مرد یا چاقی (شاخص توده بدن [BMI] بیش از 35 در مقابل زیر 25) مشاهده شد.

ویرمانی و همكاران همچنین خطر مرتبط با سایر عوامل بالینی را كه به طور قابل توجهی به عفونت شدید کووید مرتبط نیستند، از جمله داشتن فشار خون بالا، چربی خون، بیماری كبد چرب، استفاده از آگونیست های گیرنده انسولین GLP-1، سولفونیل اوره، مهاركننده های DPP-4، تیازولیدیندیونها، بیگوانیدها یا داشتن دیابت نوع 1 در مقابل دیابت نوع 2 ارزیابی كردند.

آن ها توضیح دادند كه گروه وی این متغیرها را انتخاب كرده است زیرا تحقیقات قبلی کووید 19 كه در ایتالیا و چین انجام شده بود نشان می داد كه این عوامل بیشترین نقش را در نتایج عفونت شدید دارند.

انتهای پیام/ سه شنبه 11 خرداد 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

بیماری قارچ سیاه و کووید 19

مجوز FDA برای آنتی بادی جدید Sotrovimab در درمان کووید 19

اولین داده های واکسن کرونا علیه نوع هندی ویروس

ماسک صورت و بچه ها

واکسن کووید 19 فایزر مناسب برای کودکان 12 تا 15 ساله

×