واکسن‌های کووید 19 شما را نابارور نمی‌ کنند


داده ها نشان می دهد که واکسن های کووید 19 باعث ناباروری نمی شوند، اما ابتلا به ویروس کرونا می تواند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که جهان با دو بیماری همه گیر مواجه است. یکی انتشار ویروس کرونا است، اما دیگری که به همان اندازه خطرناک است، انتشار اطلاعات نادرست است. اطلاعات نادرست یا گمراه‌ کننده درباره ویروس، درمان‌ها، واکسن‌ها، ماسک‌ها و تقریباً هر جنبه دیگری از زمان پاندمی منتشر شده است.

برخی از این دروغ‌ها یا نیمه‌حقیقت‌ها عمداً توسط چند نفر برای کمک به فروش مکمل‌های ویتامین، کتاب‌ها و دی‌وی‌دی‌ها یا تقویت نفوذ خود استفاده می‌شوند. اما اکثریت قریب به اتفاق مردم ممکن است اطلاعات نادرست را از یک دوست یا خویشاوند شنیده باشند، آن را در شبکه های اجتماعی دیده باشند یا از طریق افراد مشهور یا سیاستمداران مطلع شده باشند. در یک نظرسنجی از بزرگسالان در ایالات متحده که توسط بنیاد خانواده کایزر انجام شد، تقریباً از هر 10 نفر 8 نفر به درستی حداقل یک دروغ رایج در مورد همه‌گیری اعتقاد دارند. حدود 46 درصد از مردم در مورد یک تا سه دروغ مرتبط با بیماری همه گیر اعتقاد دارند.تنها 22 درصد از بزرگسالان در نظرسنجی هیچ یک از اظهارات نادرست را باور نکردند.

یکی از شایعات خطرناک این است که واکسن های کرونا باعث ناباروری می شود. در این نظرسنجی، 8 درصد از مردم گفتند که به این جمله نادرست اعتقاد دارند. 23 درصد دیگر از افراد مورد بررسی مطمئن نبودند که آیا مطالعات ارتباط بین واکسن ها و ناباروری را نشان داده است یا خیر. وقتی افراد مشهور اطلاعات نادرست را منتشر می کنند، به مردم کمک نمی کند که حقیقت را از اطلاعات نادرست تشخیص دهند.

با این حال، فقط ورزشکاران و افراد مشهور شایعات نادرستی در مورد واکسن کووید 19 و ناباروری منتشر نمی کنند. این اطلاعات غلط همه جا هست. در کیبرا، یک سکونتگاه غیررسمی در نایروبی، پایتخت کنیا، ارائه دهنده های مراقبت های بهداشتی در جامعه دو نگرانی اصلی در مورد دریافت واکسن می شنوند: “آیا می توانم بعد از این بچه دار شوم؟” و “در صورت ابتلا به دیابت یا سرطان [یا سایر مشکلات سلامتی] آیا می توانم واکسن را بزنم؟” اددا اوگوگو، هماهنگ‌کننده برنامه مراقبت‌های بهداشتی اولیه برای سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی CFK آفریقا که به هماهنگ کردن توزیع واکسن کمک می‌کند، می‌گوید: بین افرادی که این سوالات را می‌پرسند، شکاف وجود دارد. «جمعیت جوان تر از ناباروری می ترسند. جمعیت مسن تر از بیماری های همراه می ترسند.

رسانه های خبری محلی و جهانی به طور یکسان اغلب سلب مسئولیت می کنند که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن های کووید 19 باعث ناباروری می شود وجود ندارد. اما این پاسخ ضعیف، در را برای تفسیر نادرست یا شایعات در این مورد باز می گذارد. در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد واکسن ها باعث ناباروری نمی شوند. پژوهشگران در گزارش باروری و عقیمی در سپتامبر نشان دادند که هیچ تفاوتی در میزان بارداری در زنانی که آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا ناشی از واکسیناسیون یا عفونت داشتند، در مقایسه با زنانی که آنتی‌بادی نداشتند، وجود نداشت. داده های ارسال شده در ماه آوریل Nature Reviews Immunology نشان می دهد که در آزمایش های بالینی آزمایش واکسن ها، حاملگی های تصادفی در هر دو گروه واکسن و گروه کنترل واکسینه نشده با نرخ های مشابه اتفاق افتاده است. محققان در مطالعه Lancet که در 21 اکتبر در مورد بارداری در آزمایش واکسن AstraZeneca منتشر شد، گزارش دادند که میزان سقط جنین نیز مشابه بود.

داده های دنیای واقعی بیش از 15000 زن باردار از اسرائیل نیز مزایای این واکسن را نشان می دهد. حدود نیمی از افراد باردار با واکسن فایزر و شریک آلمانی آن بیون تک واکسینه شدند. فقط حدود 2 درصد به ویروس کرونا مبتلا شدند که بیشتر افراد بین تزریق اول و دوم مبتلا شدند. محققان در ژوئیه در JAMA گزارش دادند، اما در میان زنان واکسینه نشده، نرخ عفونت همچنان در حال افزایش بود و تا پایان مطالعه به حدود 4 درصد رسید که نشان می‌دهد واکسیناسیون می‌تواند از عفونت در دوران بارداری جلوگیری کند.

این خبر خوبی است زیرا زنان باردار مبتلا به کووید 19 احتمال بیشتری دارد که نوزادان خود را زودتر از موعد به دنیا بیاورند و ممکن است در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند یا با نرخ بیشتری نسبت به زنان غیر آلوده جان خود را از دست بدهند. مردانی که مبتلا به کووید 19 می شوند ممکن است پس از عفونت سطوح پایین تری از تستوسترون و تعداد اسپرم پایین تری داشته باشند و ممکن است احتمال ابتلا به اختلال نعوظ بیشتر باشد. مشخص نیست که آیا هر یک از این مشکلات در درازمدت ادامه دارند یا خیر.

اما اینها پیامدهای ابتلا به کووید 19 هستند، نه واکسن ها. محققان در ماه ژوئن در JAMA گزارش دادند که واکسن mRNA فایزر به تولید اسپرم آسیبی نمی رساند و به شواهد فزاینده ای مبنی بر بی خطر بودن واکسن ها اضافه کردند. این واقعیت ممکن است در نهایت به افرادی که می‌ترسند دریافت واکسن به باروری آن‌ها آسیب برساند، نفوذ کند.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود در مورد مدیریت «اینفودمیک» – سیل اطلاعات درباره کووید 19، درست و نادرست، که مردم هر روز با آن مواجه می شوند – استراتژی های کوتاه مدت و بلندمدت برای کاهش آسیب پذیری مردم در برابر اطلاعات نادرست ارائه کرد. در این گزارش آمده است که یک چیز واضح است. انتشار بی‌گناه اطلاعات نادرست و کمپین‌های اطلاعات نادرست مخرب، اقداماتی را در سرتاسر جهان به راه انداخته‌اند که [مردم] را در معرض خطر بیشتری برای انتشار ویروس کرونا قرار می‌دهند و آنها را بیشتر در معرض آسیب رساندن به سلامتی خود قرار می‌دهند.

انتهای پیام/ شنبه 22 آبان 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

در دسترس بودن واکسن کووید ۱۹ فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله

قرص کووید 19 فایزر خطرات بیماری را تا 89 درصد کاهش می دهد

داروی ضد افسردگی فلووکسامین می تواند بیماران کووید 19 را از بیمارستان دور نگه دارد

تکامل ویروس کرونا و انتقال بیشتر از طریق هوا

کاهش 70% عفونت کرونا ویروس با داروی کلسترول

×