عوارض جانبی جدید واکسن های mRNA کووید 19


ایجاد همزمان بیماری هرپس زوستر -زونا- در شش بیمار مبتلا به بیماری های خودایمن/ التهابی ممکن است یک عوارض جانبی جدید واکسن های mRNA کووید 19 فایزر/ بیون تک باشد.

به گفته ویکتوریا فیورر، دکترای دانشگاه تل آویو و همکارانش، شش مورد از ابتلا به هرپس زوستر اندکی پس از تزریق واکسن فایزر در بیماران مبتلا به اختلالات مانند آرتریت روماتوئید از دسامبر سال 2020 اتفاق افتاده است.

در مورد ایمنی و کارآیی واکسن کووید 19 در میان بیماران مبتلا به بیماری های روماتیسمی اطلاعات کمی در دست بوده است، زیرا افرادی سیستم ایمنی آن ها سرکوب شده است، در آزمایشات بالینی اولیه گنجانده نشده اند.

بر این اساس، یک مطالعه مشاهده ای در مرکز پزشکی تل آویو و مرکز پزشکی کارمل در هایفا انجام شده است، و نظارت بر عوارض جانبی پس از واکسیناسیون در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، اسپوندیلوآرتروپاتی، بیماری های بافت همبند، واسکولیت و میوزیت انجام شده است. این تجزیه و تحلیل موقت شامل 491 بیمار و 99 فرد کنترل، با حوادث گزارش شده در طول دوره نظارت 6 هفته ای پس از واکسیناسیون بوده است.

تاکنون مورد اضافی تری از این عوارض دیده نشده است. با این حال، نظارت بیشتر بر عوارض احتمالی بالقوه پس از واکسیناسیون ضد کووید 19 در بیماران مبتلا به بیماری های روماتیسمی تضمین شده است.

موارد دیده شده

مورد اول زنی 44 ساله مبتلا به سندرم شوگرن بود که تحت درمان با هیدروکسی کلروکین بود. وی سابقه واریسلا داشت و واکسن زونا دریافت نکرده بود. سه روز پس از اولین دوز واکسن، او به همراه خارش همراه با کمردرد و سردرد دچار جوش پوستی وزیکولار شد. علائم به صورت خودبه خودی طی 3 هفته بعد بدون درمان برطرف شد و دوز دوم از وی 4 هفته بعد از اولین بار تجویز شد.

مورد دوم زنی 56 ساله با سابقه طولانی مدت آرتریت روماتوئید مثبت بود که انواع مختلفی از بیولوژیک ها را دریافت کرده بود و از ابتدای سال 2014 با توفاسیتینیب (زلجانز) به فعالیت کم بیماری دست یافته بود. واکسن زونا داده شده بود.

بعد از اولین دوز واکسن، وی احساس ضعف و سردرد کرد و 4 روز پس از تزریق واکسن، دچار درد شدیدی در چشم چپ و پیشانی، همراه با بثورات در امتداد عصب V چشم در جمجمه و تبخال شد. به او یک دوره 2 هفته ای آسیکلوویر و مسکن داده شد و علائم به تدریج 6 هفته برطرف شد. توفاسیتینیب به مدت 2 هفته کنار گذاشته شد، اما شدید شدن آرتروز را تجربه نکرد. او دوز دوم را دریافت نکرد.

مورد سوم یک زن 59 ساله مبتلا به آرتریت روماتوئید مثبت بود که به چندین روش درمانی بیولوژیک و باریسیتینیب (Olumiant) پاسخ نداده بود، اما 6 ماه زودتر او درمان با اوپاداسیتینیب (Rinvoq) به علاوه پردنیزون 5 میلی گرم در روز را آغاز کرد. وی سابقه واریسلا داشت و در سال 2019 واکسن ضعیف شده زوستر به او تزریق شده بود.

دو روز پس از دریافت دوز دوم واکسن کووید 19، وی گزارش درد و بثورات پوستی وزیکولار در قسمت تحتانی شکم، ناحیه اینگوینال، باسن و ران داشت و به وی والاسکلوویر داده شد. آنتی ویروس به مدت 3 روز تجویز شد اما به دلیل عوارض جانبی قطع شد و ضایعات پوستی در طی 6 هفته به آرامی بهبود یافت.

مورد چهارم خانمی 36 ساله بود که سابقه طولانی مدت آرتریت روماتوئید مثبت به همراه بیماری بینابینی ریه داشت. برای 2 سال گذشته وی با دوز 7 میلی گرم در روز تحت درمان با ریتوکسیماب (ریتوکسان)، مایکوفنولات موفتیل (CellCept) و پردنیزون قرار گرفت. وی سابقه واریسلا داشت و به او واکسن زونا داده نشده بود.

ده روز پس از دریافت اولین دوز واکسن کووید 19، وی گزارش درد و بثورات وزیکولار در ناحیه شکم و کمر در امتداد درماتوم T10، و به مدت 7 روز به وی آسیکلوویر داده شد. بثورات در عرض 6 هفته برطرف شد و دوز دوم واکسن به او 4 هفته بعد از اولین دوز تزریق شد. وی دیگر هیچ اثر سوء در برابر واکسن نداشت و افزایش بیماری روماتیسمی را تجربه نکرد.

مورد پنجم زنی 38 ساله با بیماری بافت همبند تمایز نیافته و سندرم آنتی فسفولیپید بود که تحت درمان با آسپرین و هیدروکسی کلروکین بود. وی قبلاً در معرض واریسلا قرار داشت و واکسن زونا را دریافت نکرده بود.

دو هفته پس از دریافت اولین دوز واکسن کووید 19، او دچار جوش وزیکولار خارش دار در پستان راست شد و یک هفته دوره آسیکلوویر به وی داده شد. علائم زوستر وی در عرض 3 هفته برطرف شد و دومین دوز واکسن را طبق برنامه دریافت کرد و هیچ عارضه جانبی یا افزایش شدت بیماری دیگری نداشت.

مورد ششم یک خانم 61 ساله با سابقه طولانی مدت آرتریت روماتوئید مثبت بود که در زمان مصرف اولین دوز واکسن تحت درمان با توسیلیزوماب (آکتمرا) و پردنیزون 5 میلی گرم در روز بود. دو هفته بعد، بثورات در امتداد درماتوم T6 ظاهر شد و به مدت یک هفته به وی والاسیکلوویر داده شد که منجر به رفع علائم زوستر در طی 10 روز شد.

با این حال، او گزارش کرد که یک شدت افزایش خفیف آرتروز است و دوز پردنیزون به 7.5 میلی گرم در روز افزایش یافته است. دوز دوم واکسن طبق برنامه زمان بندی شده به وی داده شد.

الگوها و سازوکارها

الگوی بیماری در همه موارد نسبتاً خفیف بود و هیچ بیماری پراکنده یا نورالژی پس از هرپس را تجربه نکرده بود.

ایمنی سلولی نقش مهمی در پیشگیری از فعال سازی مجدد ویروس واریسلا زوستر دارد. کاهش ایمنی با واسطه سلول با افزایش سن یا بیماری با کاهش سلول های T خاص ویروس واریسلا زوستر همراه است، نظارت بر ایمنی بدن را مختل می کند و خطر دوباره فعال سازی را افزایش می دهد، با توجه به اینکه سن عامل اصلی خطر در 90٪ موارد تبخال زوستر است.  با این وجود، این موارد در میان زنان نسبتاً جوانی بود که میانگین سنی آنها 49 سال بود و بیماری روماتیسمی آنها خفیف یا پایدار بود.

عوامل دیگری نیز احتمالاً در این امر دخیل بوده اند. به عنوان مثال، خطر ابتلا به هرپس زوستر در جمعیت بیماری های روماتیسمی بیشتر از افراد سالم است. علاوه بر این، خطر در میان بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید به طور خاص دو برابر بیشتر از جمعیت عمومی تخمین زده شده است.

افزایش خطر بیشتر، افزایش سطح فعالیت بیماری و دوزهای بالای پردنیزون است. علاوه بر این، دو برابر خطر ابتلا به هرپس زوستر برای بیمارانی که تحت درمان با مهارکننده های JAK مانند توفاسیتینیب هستند گزارش شده است، همانطور که در مورد دو بیمار در این مجموعه اتفاق افتاد.

عفونت کووید 19 به خودی خود با بثورات واریسلا مانند مرتبط است، که نشان می دهد این عفونت می تواند در فعال سازی و عملکرد سلولهای CD4 + و CD8 + تداخل ایجاد کند، که می تواند بر ایمنی در برابر ویروس ها تأثیر بگذارد.

محققان اعلام کردند مکانیسم های بالقوه ای که ممکن است ارتباط پاتوژنتیکی بین واکسیناسیون mRNA کووید 19 و فعال سازی مجدد هرپس زوستر را در ارتباط با تحریک مصونیت ذاتی از طریق گیرنده های عوارض جانبی مرتبط سازند.

آنها همچنین خاطر نشان كردند كه این واكسن می تواند اینترفرون ها و سیتوكین های نوع I را كه می توانند در بیان آنتی ژن تداخل ایجاد كنند، تحریک كند.

محدودیت این تجزیه و تحلیل این بود که تشخیص هرپس زوستر فقط بر اساس موارد بالینی انجام شده است. همچنین، فقط با تعداد کمی از موارد، علیت را نمی توان فرض کرد.

انتهای پیام/ شنبه 15 خرداد 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

کووید 19 در دیابت: چه چیزی باعث خطر می شود؟

بیماری قارچ سیاه و کووید 19

مجوز FDA برای آنتی بادی جدید Sotrovimab در درمان کووید 19

اولین داده های واکسن کرونا علیه نوع هندی ویروس

ماسک صورت و بچه ها

×