ضد عفونی در مراکز مراقب بهداشتی سرپایی و مراقبت های خانگی


با ظهور مراقبت های بهداشتی مدیریت شده، تعداد زیادی از بیماران در حال حاضر در مراکز مراقبت های سرپایی و خانه مراقبت می شوند. بسیاری از بیماران در این محیط ها ممکن است به بیماری های مسری و تضعیف کننده سیستم ایمنی مبتلا باشند. بنابراین، ضدعفونی کافی در این محیط ها برای ایجاد یک محیط امن برای بیمار ضروری است. از آنجایی که محیط مراقبت های سرپایی (به عنوان مثال، درمانگاه ها) خطر عفونت را مشابه بیمارستان فراهم می کند، طرح طبقه بندی Spaulding شرح داده شده در این دستورالعمل ارائه شده توسط CDC باید دنبال شود.

محیط خانه باید بسیار ایمن تر از بیمارستان ها یا مراکز مراقبت های سرپایی باشد. اپیدمی ها نباید از طریق این مراکز مشکل ساز شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مسئول ارائه اطلاعات به اعضای خانواده در مورد روش های کنترل عفونت از جمله بهداشت دست، تمیز کردن و ضد عفونی مناسب تجهیزات، و نگهداری ایمن دستگاه های مورد استفاده برای بیمار در خانه است. از جمله محصولاتی که برای ضدعفونی کردن وسایل قابل استفاده مجدد در منزل توصیه می شود مایع سفید کننده، الکل و پراکسید هیدروژن است.

APIC توصیه می کند که اشیاء قابل استفاده مجدد (مانند لوله های تراکئوستومی) که با غشاهای مخاطی تماس دارند با غوطه وری در ایزوپروپیل الکل 70 درصد به مدت 5 دقیقه یا در پراکسید هیدروژن 3 درصد به مدت 30 دقیقه ضد عفونی شوند. علاوه بر این، رقت 1:50 5.25٪-6.15٪ هیپوکلریت سدیم (سفید کننده خانگی) به مدت 5 دقیقه باید موثر باشد. اقلام غیر مهم (مانند سرآستین فشار خون، عصا، ویلچر) را می توان با مواد شوینده تمیز کرد. ریختن خون باید طبق مقررات OSHA مدیریت شود (به بخش استاندارد پاتوژن خونی OSHA در راهنمای ارائه شده توسط CDC مراجعه کنید). به طور کلی، استریل کردن اقلام حیاتی در خانه ها عملی نیست، اما از نظر تئوری می توان با ضدعفونی کننده های شیمیایی یا جوشاندن تا حدی استریل کردن را انجام داد. اقلام یکبار مصرف را می توان پس از استفاده طبق مقررات دور ریخت و اقلام قابل استفاده مجدد را در بیمارستان استریل کرد.

برخی از گروه های زیست محیطی از محصولات “ایمن برای محیط زیست” به عنوان جایگزینی برای میکروب کش های تجاری در محیط مراقبت در منزل حمایت می کنند. این جایگزین ها (مانند آمونیاک، جوش شیرین، سرکه، بوراکس، مواد شوینده مایع) در EPA ثبت نشده اند و نباید برای ضدعفونی استفاده شوند زیرا در برابر استافیلوکوکوس اورئوس بی اثر هستند. بوراکس، جوش شیرین و مواد شوینده نیز در برابر سالمونلا تیفی و اشریشیا کولی بی تاثیر هستند. با این حال، سرکه و آمونیاک رقیق نشده در برابر سالمونلا تیفی و اشرشیا کلی موثر هستند. ضدعفونی‌کننده‌های تجاری رایج که برای مصارف خانگی طراحی شده‌اند نیز در برابر باکتری‌های منتخب مقاوم به آنتی‌بیوتیک مؤثر هستند.

نگرانی های عمومی مطرح شده این است که استفاده از مواد ضد میکروبی در خانه می تواند باعث رشد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک شود. این موضوع حل نشده است و باید از طریق تحقیقات علمی و بالینی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مزایای بهداشت عمومی استفاده از مواد ضدعفونی کننده در خانه ناشناخته است. با این حال، برخی حقایق شناخته شده است: بسیاری از مکان‌ها در آشپزخانه و حمام خانه دارای آلودگی میکروبی هستند، استفاده از هیپوکلریت‌ها به طور قابل توجهی باکتری‌ها را کاهش می‌دهد و رعایت استانداردهای خوب بهداشتی (به عنوان مثال، بهداشت مواد غذایی، بهداشت دست) می‌تواند به کاهش عفونت در خانه کمک کند. علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که بسیاری از ضد عفونی کننده های خانگی که به صورت تجاری تهیه می شوند در برابر پاتوژن های رایج موثر هستند و می توانند انتقال پاتوژن ها را از سطح به انسان قطع کنند. سطوح آماده سازی غذا و حمام) که در آن خطر انتقال عوامل بیماری زا وجود دارد – ممکن است راهی معقول برای تشخیص زمان مناسب ضد عفونی باشد.

انتهای پیام/ شنبه 29 آبان 1400

منابع

Centers for Disease Control and Prevention (CDC)- Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities (2008)

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

خنثی سازی ضد عفونی کننده ها

زمان تماس با ضدعفونی کننده های سطوح

نگرانی های سم شناسی، محیط زیست و مشاغل

غیرفعال سازی کلستریدیوم دیفیسیل

ضد عفونی دستگاه های آلوده به HBV ،HCV ،HIV یا TB

×