بیماری قارچ سیاه و کووید 19


در اوایل ماه می، پزشکان در هند درباره افزایش موکورمیکوزیس هشدار دادند. این عفونت یک عفونت نادر و بالقوه کشنده است که به آن بیماری قارچ سیاه نیز گفته می شود.

بسیاری از مبتلایان افراد مبتلا به ویروس کرونا هستند، یا کسانی که به تازگی از کووید 19 بهبود یافته اند و سیستم ایمنی بدن آن ها توسط ویروس ضعیف شده است یا دارای بیماری های زمینه ای از جمله دیابت هستند.

در چند هفته گذشته هزاران مورد قارچ سیاه در سراسر هند گزارش شده است که صدها نفر در بیمارستان بستری و حداقل 90 نفر کشته شده اند. دو ایالت آن را اپیدمی اعلام کرده و دولت مرکزی آن را به عنوان یک بیماری قابل تشخیص معرفی کرده است. چندین مورد نیز در ایران- تهران از این بیماری گزارش شده است.

آنچه در مورد قارچ سیاه باید بدانیم.

چگونه به آن مبتلا می شوید؟

قارچ سیاه در اثر قارچ موجود در محیط های مرطوب مانند خاک یا کمپوست ایجاد می شود و می تواند به دستگاه تنفسی حمله کند. مسری نیست و از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند.

انواع مختلفی از قارچ ها می توانند باعث بیماری شوند. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) این قارچ ها برای اکثر افراد مضر نیستند، اما می توانند باعث عفونت های جدی در بین افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شوند.

قارچ سیاه معمولاً بعد از استشمام اسپور قارچ در هوا، روی سینوس ها یا ریه ها تأثیر می گذارد و همچنین می تواند بر اثر آسیب سطحی مانند بریدگی یا سوختگی، روی پوست تأثیر بگذارد. علائم به محل رشد قارچ در بدن بستگی دارد، اما می تواند شامل تورم صورت، تب، زخم های پوستی و ضایعات سیاه در دهان باشد.

علائم موكورميكوزيس

علائم موکورمیکوز به مکانی که قارچ در بدن رشد می کند بستگی دارد. اگر علائمی دارید که فکر می کنید مربوط به موکورمیکوز است، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید.

علائم موكورمیكوز رینوسربرال (سینوس و مغز) شامل موارد زیر است:

  • تورم یک طرفه صورت
  • سردرد
  • گرفتگی بینی یا سینوس
  • ضایعات سیاه روی پل بینی یا قسمت بالای دهان که به سرعت شدیدتر می شوند
  • تب

علائم موکورمیکوز ریوی (ریوی) شامل موارد زیر است:

  • تب
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس

علائم موکورمیکوز پوستی شامل موارد زیر است:

موكورمیكوز پوستی (پوستی) می تواند مانند تاول یا زخم به نظر برسد و ناحیه آلوده ممكن است سیاه شود. علائم دیگر شامل درد، گرما، قرمزی بیش از حد یا تورم در اطراف زخم است.

علائم موکورمیکوز دستگاه گوارش شامل موارد زیر است:

  • درد شکم
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی از دستگاه گوارش

موكورميكوزيس منتشر به طور معمول در افرادي اتفاق مي افتد كه قبلاً از بيماري هاي پزشكي ديگر بيمار بوده اند، بنابراين شناختن علائم مربوط به موكورميكوز ممكن است دشوار باشد. بیماران مبتلا به عفونت منتشر شده در مغز می توانند دچار تغییر وضعیت روانی یا کما شوند.

ارتباط این بیماری با کووید 19

وزارت بهداشت هند گفت: افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی مستعد ابتلا به عفونت هستند- از جمله بیماران کووید 19، بیماران دیابتی، افرادی که استروئید مصرف می کنند و افرادی که بیماری های دیگر مانند سرطان یا پیوند اعضا دارند.

بیماران کووید 19 به ویژه حساس هستند زیرا ویروس نه تنها بر سیستم ایمنی بدن آنها تأثیر می گذارد بلکه داروهای درمانی می توانند پاسخ ایمنی بدن آنها را سرکوب کنند. این وزارتخانه با اشاره به قارچ های ایجاد کننده موکورمیکوز گفت: با توجه به این عوامل، بیماران کووید 19 با خطر ابتلا به این بیماری قارچی طرف هستند.

این قارچ از فرصت ضعف سیستم ایمنی بدن استفاده می کند و به بدن حمله می کند. به دلیل قند بالا (سطح گلوکز بالا)، آنتی بیوتیک ها و به دلیل بسیاری از چیزهای دیگر، قارچ سیاه جای خود را باز می کند.

چگونه آن را درمان کنیم؟

طبق گفته CDC، قارچ سیاه با داروهای ضد قارچ درمان می شود، که اغلب از راه وریدی تجویز می شود. متداول ترین داروها شامل آمفوتریسین B است.

بیماران ممکن است برای بهبودی به شش هفته داروی ضد قارچ نیاز داشته باشند. بهبودی آنها به ابتدای تشخیص و درمان بیماری بستگی دارد.

غالباً برای برش دادن بافت های مرده یا آلوده به جراحی نیاز است. در برخی از بیماران، این ممکن است منجر به از دست دادن فک بالا یا حتی گاهی چشم شود.

انتهای پیام/ یکشنبه 9 خرداد 1400

منابع

Centers for Disease Control and Prevention (CDC)

Healthline

CNN News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

مجوز FDA برای آنتی بادی جدید Sotrovimab در درمان کووید 19

اولین داده های واکسن کرونا علیه نوع هندی ویروس

ماسک صورت و بچه ها

واکسن کووید 19 فایزر مناسب برای کودکان 12 تا 15 ساله

واکسن روسی کووید 19 اسپوتنیک لایت تک دوز

×