گزارش WHO می گوید حیوانات به احتمال زیاد منبع کووید هستند


یک مطالعه مشترک WHO و چین در مورد ریشه کووید 19 می گوید که انتقال از خفاش به انسان از طریق حیوان دیگری محتمل ترین سناریو است و انتقال آزمایشگاهی ویروس کرونا “بسیار بعید” است.

یافته ها عمدتا مطابق انتظار بود و بسیاری از سوال ها را بی پاسخ گذاشت، اما این گزارش جزئیات عمیقی در مورد استدلال نتیجه گیری تیم ارائه داد. محققان تحقیقات بیشتری را در هر زمینه به غیر از فرضیه نشت آزمایشگاه ارائه دادند.

انتشار این گزارش به طور مكرر به تأخیر افتاده است و این سوال را به وجود آورده است كه آیا طرف چینی سعی دارد با این نتیجه گیری از سرزنش جهانی چین جلوگیری كند.

محققان چهار سناریو را به ترتیب احتمال ظهور ویروس به نام SARS-CoV-2 ذکر کردند. در راس این لیست انتقال از طریق حیوان بود که به گفته آنها این احتمال بسیار زیاد بود. آنها گسترش مستقیم از خفاش به انسان را به احتمال زیاد ارزیابی کردند و گفتند که گسترش از طریق محصولات غذایی “با زنجیره سرد” ممکن است اما محتمل نیست.

نزدیکترین خویشاوند ویروسی که باعث کووید 19 می شود در خفاش هایی یافت شده است که معروف است حامل ویروس های کرونا هستند. با این حال، این گزارش می گوید که فاصله تکاملی بین این ویروس های خفاش و SARS-CoV-2 چندین دهه تخمین زده شده است، که نشان دهنده وجود یک حلقه گمشده است.

گفته می شود ویروس های بسیار مشابهی در پانگلین ها یافت شده است، اما همچنین اشاره شده است که راسوها و گربه ها به ویروس کووید حساس هستند، که نشان می دهد آنها نیز می توانند ناقل باشند.

این گزارش عمدتاً بر اساس بازدید تیمی از متخصصان بین المللی WHO از ووهان، شهر چینی که برای اولین بار کووید 19 در آن شناسایی شده است، از اواسط ژانویه تا اواسط فوریه است.

پیش نویس گزارش در مورد اینکه آیا شیوع این بیماری در بازار غذاهای دریایی ووهان که یکی از اولین خوشه های موارد در دسامبر سال 2019 بود، نتیجه گیری ندارد.

کشف موارد دیگر قبل از شیوع بازار هونان نشان می دهد که ممکن است از جاهای دیگر آغاز شده باشد. اما این گزارش خاطر نشان می کند موارد خفیف تری نیز وجود داشته که قابل شناسایی نبوده و این می تواند ارتباطی بین بازار و موارد قبلی باشد.

در این گزارش آمده است: در مورد نقش بازار Huanan در منشا شیوع بیماری یا نحوه ورود عفونت به بازار نتیجه گیری قطعی نشده است.

همزمان با شیوع همه گیر در جهان، چین نمونه هایی از ویروس را روی بسته بندی مواد غذایی منجمد که به کشور وارد می شود، یافت و در برخی موارد، شیوع موضعی آن را ردیابی کرده است.

در این گزارش گفته شده است كه زنجیره سرماخوردگی، همانطور كه ​​شناخته شده است، می تواند محرك انتشار ویروس از راه دور باشد اما تردید داشت كه می تواند باعث شیوع آن شود. این گزارش می گوید خطر کمتر از عفونت تنفسی انسان به انسان است و اکثر کارشناسان موافق هستند.

انتهای پیام/ سه شنبه 11 فروردین 1400

منابع

abc News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

تکثیر ویروس کرونا در حفره دهانی

واکسن EpiVacCorona کرونا ویروس روسیه

محققین واکسن ویروس کرونا می گویند هدف بعدی سرطان است

جهش B.1.1.7 نوع انگلیسی SARS-CoV-2

جهش P.1 برزیلی SARS-CoV-2

×