گزارش های لخته خون واکسن کووید 19 آسترازنکا


برخی از کشورها از جمله آلمان، نروژ و … تصمیم گرفته اند استفاده از واکسن کرونا ویروس آسترازنکا را در افراد زیر 60 سال پس از لخته شدن خون غیرمعمول در تعداد کمی از افراد محدود کنند.

یک متخصص گفت لخته های مغزی بیشتر از حد انتظار گزارش شده است و تحقیقات همچنان ادامه دارد. در اوایل ماه مارس، بیش از ده کشور، استفاده از آسترازنکا را به دلیل مسئله لخته خون به حالت تعلیق درآوردند.

در اوایل این هفته، تنظیم کننده پزشکی آلمان اطلاعات جدیدی را منتشر کرد که نشانگر افزایش موارد گزارش شده از لخته شدن خون غیرمعمول در افرادی است که اخیراً دوز واکسن آسترازنکا را دریافت کرده اند. جنس اسپان، وزیر بهداشت و مقامات ایالتی توافق کردند که فقط این واکسن را به افراد 60 ساله یا بالاتر بدهند، مگر اینکه در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی ناشی از کووید 19 باشند.

اسپان گفت: این در مورد سنجش خطر عارضه جانبی است كه از نظر آماری ناچیز است، اما باید جدی گرفته شود و همچنین خطر ابتلا به بیماری است.

تعداد لخته های خون نادر گزارش شده به بیش از 31 مورد افزایش یافته است، که نه نفر از این افراد جان خود را از دست داده اند و به جز دو مورد، زنان 20 تا 63 ساله بوده اند.

نتایج تحقیقات

تحقیقات اولیه EMA نتیجه گرفت که واکسن آسترازنکا خطر کلی لخته شدن خون را افزایش نمی دهد اما ارتباط با لخته های نادر را رد نمی کند و توصیه می کند اخطار جدیدی به بروشور واکسن اضافه شود. شات تزریقی برای افراد 18 سال به بالا مجاز است.

EMA به بررسی دقیق دو نوع لخته خون نادر ادامه می دهد، از جمله یکی از آنها که مغز را تحت تأثیر قرار می دهد، در افرادی که حداقل یک دوز واکسن آسترازنکا دریافت کرد.

دکتر پیتر آرلت از EMA گفت که آژانس موارد بیشتری از لخته شدن مغز را مشاهده می کند، و اشاره کرد که زنان جوانتر تحت تأثیر قرار گرفته اند.

امر کوک، مدیر اجرایی آژانس، گفت که متخصصان نتوانسته اند عوامل خطر خاص را برای کسانی که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای لخته های نادر باشند، شناسایی کنند.

ادامه آزمایش عوارض جانبی امری طبیعی است زیرا واکسن های جدید به طور معمول در ده ها هزار نفر آزمایش می شوند، اما برخی از مشکلات نادر ممکن است فقط در صورت دریافت تزریق واکسن ها اتفاق بیفتد.

راه تشخیص اینکه آیا موارد ناشی از واکسیناسیون است، بررسی این است که آیا موارد بیشتری در افراد واکسینه شده وجود دارد یا خیر. مدتی طول خواهد کشید. به عنوان مثال حدود یک سال طول کشید تا دانشمندان توانستند نتیجه بگیرند که یک  واکسن آنفولانزای خوکی مسئول برخی از موارد نارکولپسی در اروپا است.

هنوز هیچ دلیل قانع کننده ای مبنی بر مقصر بودن واکسن در ایجاد لخته های نادر وجود ندارد.

انتهای پیام/ دوشنبه 16 فروردین 1400

منابع

abc News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

اثر 81 درصدی واکسن کووید 19 Bharat Biotech

محافظت واکسن کووید 19 فایزر علیه انواع مختلف سویه و محافظت 6 ماهه

گزارش WHO می گوید حیوانات به احتمال زیاد منبع کووید هستند

تکثیر ویروس کرونا در حفره دهانی

واکسن EpiVacCorona کرونا ویروس روسیه

×