گزارش جدید CDC می گوید واکنش جدی واکسن های کووید 19 نادر است


اکثر قریب به اتفاق واکنش های جدی گزارش شده از تزریق واکسن های کووید 19 مانند سردرد و خستگی خفیف بودند.

در آزمایشات بالینی، واکسن های فایزر و و مادرنا کووید 19 میزان کمی از عوارض جانبی جدی را نشان دادند. اکنون، داده های دنیای واقعی از ماه اول تزریق واکسن در ایالات متحده، این داده ها را تأیید می کند.

گزارش جدیدی از CDC تعداد VAERS، پورتال ایمنی واکسن تحت نظارت دولت را نشان می دهد که در آن کارکنان مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده باید پس از واکسیناسیون، عوارض جانبی را گزارش دهند.

در یک ماه که تقریباً 14 میلیون دوز واکسن تجویز شده است، فقط حدود 7000 گزارش به VAERS ارسال شده است – 91٪ از آنها موارد خفیف مانند سردرد، خستگی و سرگیجه را توصیف کرده اند.

آنافیلاکسی، یک واکنش واکسن که باعث پوشش گسترده رسانه ها شد، غیر معمول بود: 62 مورد گزارش شد، با سرعت 4.5 در هر میلیون دوز – قابل مقایسه با میزان آنافیلاکسی با سایر واکسن های رایج است.

در میان 14 میلیون دوز، 113 مورد مرگ به VAERS گزارش شد. 78 مورد از مراکز مراقبت طولانی مدت و 35 مورد خارج از امکانات – و تاکنون هیچ یک از این مرگ ها ارتباط مستقیمی با واکسن نداشته اند.

ویلیام شفنر، استاد پزشکی پیشگیری و بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت می گوید، داده های تزریق واکسن تعجب آور نیستند.

جامع بودن ارزیابی ایمنی بهتر از آنچه در مورد هر واكسن مجاز كه در ایالات متحده استفاده كرده ایم انجام داده ایم. آزمایشات بالینی هر دو واکسن بسیار گسترده بود و هر دو مورد واکنش های جانبی جدی بسیار کمی نشان دادند.

CDC همچنین داده های گزارش شده از بیمار را از v-safe، یک برنامه تلفن هوشمند برای گزارش داوطلبانه حوادث ناگوار، جمع آوری کرده است. از بین 1.6 میلیون دریافت کننده واکسن که شرکت کردند، اکثریت عوارض جانبی خفیف مانند درد در محل تزریق، خستگی، سردرد و لرز را گزارش کردند. گزارش شده است که این علائم در اولین روز پس از تزریق – و با دوز دوم – بدتر است، اما در هر روز بعد بهبود می یابد، و در روز 3 یا 4 ناپدید می شود.

داده های CDC محدود است. به عنوان مثال، هم در گزارش های VAERS و هم در v-safe، بیشترین عوارض جانبی واکسن در زنان مشاهده شده است. اما همانطور که شفنر توصیف می کند، این لزوما به این معنی نیست که زنان بیشتر در معرض واکنش هستند.

انتهای پیام/ یکشنبه 3 اسفند 1399

منابع

abc News

مطالعات موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

مواد غذایی و بسته بندی مواد غذایی گسترش دهنده کووید 19 نیست

مطالعه نشان می دهد که ویتامین C و روی علائم کووید 19 را کاهش نمی دهد

شواهد بیشتر ارتباط نوع انگلیسی ویروس کرونا با موارد بستری در بیمارستان و مرگ بیشتر

مطالعه واکسن کووید 19 در کودکان توسط دانشگاه آکسفورد

CDC می گوید، پوشیدن دو لایه ماسک می تواند تا 92٪ محافظت ایجاد کند

×