چگونه می توان واکسن کووید 19 را اصلاح کرد تا با انواع جدید آن مقابله کند


تولیدکنندگان دارو به دنبال روش هایی برای اصلاح واکسن های کووید 19 خود هستند تا بتوانند برای جهش های ویروس آماده شوند.

انواع جدید ویروس عامل کووید 19 این نگرانی را ایجاد کرده است که واکسن های تولید شده تاکنون سطح بالایی از محافظت را که در آزمایشات بالینی دیده می شود، فراهم نمی کنند. انواع مختلفی در کالیفرنیا، آفریقای جنوبی، برزیل و انگلیس شناسایی شده است.

اما همه سویه ها به واکسن جدید احتیاج ندارند، زیرا واکسن ها پاسخ ایمنی گسترده ای تولید می کنند که احتمالاً جهش های بسیاری را تحت پوشش قرار می دهد. در اینجا آنچه باید برای ارزیابی اینکه آیا واکسن باید اصلاح شود، و چگونه آن را تغییر دهند بررسی می شود.

تشخیص برای مقابله با یک نوع جدید سویه این است که ابتدا باید آن را شناسایی کنید. نظارت کلیدی است، بنابراین دانشمندان باید همیشه هوشیار باشند و مانند همکاری با ویروس آنفلوانزا در همکاری های بین المللی شرکت کنند. تولیدکنندگان واکسن های تأیید شده – از جمله فایزر/ بیون تک، مادرنا و آکسفورد/ آسترازنکا – در حال بررسی روش هایی برای بهبود واکسن های خود هستند تا برای هر نوع دیگری آماده باشند.

دانشمندان باید بررسی کنند که آیا اثر واکسن موجود به طور قابل توجهی در برابر سویه جدید کاهش یافته است یا خیر. در مورد نوع کشف شده در انگلستان، دانشمندان اطمینان داشتند که واکسن های موجود به خوبی علیه آن عمل می کنند، اما برای موردی که در آفریقای جنوبی کشف شده است، داده ها بسیار دلگرم کننده نیستند.

اصلاح در صورت نیاز به تغییر جزئی واکسن، به فناوری به کار رفته در تولید واکسن بستگی دارد که تعیین می کند که اصلاح سریع و آسان انجام شود. به عنوان مثال، تغییر واکسن های mRNA ساخته شده توسط فایزر/ بیون تک و مادرنا بسیار آسان تر از فناوری های سنتی واکسن مانند آکسفورد/ آسترازنکا یا Sputnik V  است.

واکسن های فایزر/ بیون تک و مادرنا از فناوری mRNA استفاده می کنند

واکسن آکسفورد / آسترازنکا بر اساس ویروس سرماخوردگی بی خطر و اصلاح شده شامپانزه است

تولید بیون تک گفته است که می تواند ظرف شش هفته پس از تصمیم گیری، یک واکسن تازه تولید کند. اما تیم آکسفورد / آسترازنکا، که از فناوری ناقل ویروسی سنتی تر استفاده می کند، می گوید اگرچه می تواند فرمولاسیون جدیدی را در چند روز ایجاد کند، تولید آن بسیار بیشتر طول می کشد. انتظار می رود واکسنی تهیه شود که برای رفع گونه کشف شده در آفریقای جنوبی تا پاییز آماده شود.

آزمایش های انجام شده برای واکسن اصلاح شده تا چه حد گسترده است، مشخص نیست. در مورد واکسن های آنفلوانزا، تنظیم کننده ها به آزمایش ها در مقیاس بزرگ احتیاج ندارند، اما در عوض با مطالعات کوچکتر راضی هستند تا نشان دهند که آنها مانند واکسن اصلی کار می کنند. این احتمالاً همان چیزی است که از سازندگان واکسن کووید 19 انتظار می رود.

انتهای پیام/ سه شنبه 5 اسفند 1399

منابع

The Guardian

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

گزارش جدید CDC می گوید واکنش جدی واکسن های کووید 19 نادر است

مواد غذایی و بسته بندی مواد غذایی گسترش دهنده کووید 19 نیست

مطالعه نشان می دهد که ویتامین C و روی علائم کووید 19 را کاهش نمی دهد

شواهد بیشتر ارتباط نوع انگلیسی ویروس کرونا با موارد بستری در بیمارستان و مرگ بیشتر

مطالعه واکسن کووید 19 در کودکان توسط دانشگاه آکسفورد

×