جهش P.1 برزیلی SARS-CoV-2


کجا و چه زمانی کشف شد؟

نوع P.1 یا برزیلی نوعی جهش ویروس SARS-CoV-2 است که به نظر می رسد در برزیل تکامل یافته و ممکن است به افزایش مواردی در شمال شهر مانائوس منجر شود. مطالعات تعیین توالی از اوایل ماه ژوئیه این نوع جهش را در برزیل، عمدتا در ریودوژانیرو پیدا کرد. محققان ژاپنی این جهش را در مسافران برزیلی مشاهده کردند.

P.1 فرم کوتاه شده B.1.1.28.1 است. در اوایل برخی از محققان این نوع را B.1.1.248 می نامیدند اما از نظر فنی صحیح نیست گرچه بعضی اوقات هنوز هم استفاده می شود.

الان کجاست؟

در کشورهای برزیل، پرو، آلمان، کره جنوبی و ژاپن تأیید شده است. در 25 ژانویه، مقامات بهداشتی مینه سوتا اولین مورد ایالات متحده در مورد این نوع جهش را در یکی از ساکنان با سابقه سفر به برزیل تأیید کردند.

چه چیزی آن را متفاوت می کند؟

این نوع بیش از ده تغییر دارد که چندین مورد از آنها در پروتئین سنبله ویروس وجود است. این پروتئین ویروس را به سلول متصل می کند. به همین دلیل، محققان فکر می کنند سویه احتمالاً دارای قابلیت انتقال بیشتر است. همچنین برخی شواهد اولیه وجود دارد که ممکن است آنتی بادی های سیستم ایمنی نوع P. 1 را تشخیص ندهند، که می تواند منجر به عفونت مجدد در فرد شود.

آیا واکسن ها جواب می دهند؟

در حال حاضر هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد این واکسن ها در برابر نوع سویه P.1 کار نمی کنند. با این حال، دانشمندان این احتمال را مطرح کرده اند که این نوع بتواند از آنتی بادی فرار کند، که بر اثر بخشی واکسن های فعلی تأثیر می گذارد.

واکسن ها ممکن است در برابر سویه های ویروس کرونا با این جهش تأثیر کمتری داشته باشند. آزمایشات واکسن جانسون و جانسون نشان داد که در جلوگیری از موارد خفیف یا متوسط ​​در آمریکای لاتین کمی موثرتر است. با این حال، از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر جلوگیری کرد.

مادرنا و فایزر می گویند واکسن های ویروس کرونا ویروس mRNA باید در برابر انواع با جهش کار کنند. نتایج اولیه نشان داده است که این واکسن ها در برابر نوع P.1 فقط کمی موثرتر هستند. مادرنا اعلام کرد که واکسن جدیدی متناسب با این نوع مشابه در صورت لزوم تولید می کند.

انتهای پیام/ چهارشنبه 27 اسفند 1399

منابع

NewScientist

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

جهش E484K (Eeek) SARS-CoV-2

عوارض واکسن آکسفورد – آسترازنکا

نتایج قرص کووید 19 در آزمایش مقدماتی

پاستوریزاسیون

استریلیزاسیون با ازون

×