برخی از روش های استریلیزاسیون (اشعه یونیزه کننده، گرمای خشک، مواد شیمیایی مایع)


اشعه یونیزه کننده

استریلیزاسیون توسط اشعه یونیزه کننده، در درجه اول توسط اشعه گاما کبالت 60 یا شتاب دهنده های الکترون، یک روش استریلیزاسیون در دمای پایین است که برای تعدادی از محصولات پزشکی (به عنوان مثال، داروها، دستگاه های پزشکی و غیره) استفاده شده است. هیچ فرآیند استریلیزاسیون با اشعه یونیزه کننده توسط FDA برای استفاده در مراکز درمانی وجود ندارد. به دلیل هزینه های بالای استریلیزاسیون، این روش جایگزین نامطلوبی برای ETO و استریلیزاسیون پلاسما در مراکز بهداشتی درمانی است، اما برای استریلیزاسیون در مقیاس بزرگ مناسب است. برخی از اثرات مضر در تجهیزات مراقبت از بیمار در ارتباط با اشعه گاما شامل اکسیداسیون ناشی از پلی اتیلن و لایه لایه سازی و ترک خوردگی در بلبرینگ های پلی اتیلن است.

گرمای خشک

این روش فقط برای موادی که ممکن است در اثر حرارت مرطوب آسیب ببینند یا در مقابل گرمای مرطوب نفوذ ناپذیر باشند (مثلاً پودرها، فرآورده های نفتی، ابزارهای تیز) استفاده شود. از مزایای گرمای خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد: این روش غیر سمی است و به محیط زیست آسیب نمی رساند. نصب کابینت گرمایی خشک آسان است و هزینه های عملیاتی آن نسبتاً کم است. به مواد نفوذ می کند و برای سازه های فلزی و تیز ضد خوردگی است.

از معایب گرمای خشک می توان به سرعت پایین نفوذ گرما اشاره کرد و از بین بردن میکروب ها را به روشی زمان بر تبدیل کرده است. بعلاوه، دمای بالا برای اکثر مواد مناسب نیست. رایج ترین روابط دما و زمان برای استریلیزاسیون با دستگاه های ضدعفونی کننده هوای گرم 170 درجه سانتی گراد (340 درجه فارنهایت) برای 60 دقیقه، 160 درجه سانتیگراد (320 درجه فارنهایت) برای 120 دقیقه و 150 درجه سانتیگراد (300 درجه فارنهایت) به مدت 150 دقیقه است . از اسپورهای B. atrophaeus باید برای نظارت بر روند استریلیزاسیون برای گرمای خشک استفاده شود زیرا در مقایسه با اسپورهای G. stearothermophilus  مقاومت بیشتری در برابر گرمای خشک دارند.

مواد شیمیایی مایع

چندین ماده ضدعفونی کننده شیمیایی مایع پاک کننده توسط FDA شامل برای استریلیزاسیون دستگاه های پزشکی ارائه شده است. مدت تماس مشخص شده تماس با این ترکیبات از 3 تا 12 ساعت است. با این حال، به استثنای تعدادی از محصولات، زمان تماس فقط بر اساس شرایط قبولی در آزمون کشندگی اسپورAOAC  به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده است. با استفاده از ضد عفونی کننده های سطح بالا در صورت نیاز زمان استریلیزاسیون کوتاه تر مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، مواد ضدعفونی کننده شیمیایی مایع با استفاده از یک نشانگر بیولوژیکی برای تأیید استریلیزاسیون قابل کنترل نیستند.

سنتیک بقا برای روش های استریلیزاسیون حرارتی، مانند بخار و گرمای خشک، به طور گسترده مورد مطالعه و توصیف قرار گرفته است، در حالی که سینتیک برای استریلیزاسیون با مواد ضدعفونی کننده مایع کمتر شناخته شده است. اطلاعات موجود در منابع نشان می دهد که فرآیندهای استریلیزاسیون بر اساس مواد ضدعفونی کننده شیمیایی مایع، به طور کلی، ممکن است همان سطح اطمینان از استریلیزاسیون را که با استفاده از روش های حرارتی یا فیزیکی حاصل شده است، نداشته باشد. داده ها نشان می دهد که منحنی های بقا برای مواد ضدعفونی کننده شیمیایی مایع ممکن است سینتیک خطی نشان ندهند و شکل منحنی بازمانده ممکن است بسته به فرمولاسیون، ماهیت شیمیایی و پایداری ماده ضدعفونی کننده مایع متفاوت باشد. بنابراین، استریلیزاسیون با یک ماده ضدعفونی کننده شیمیایی مایع ممکن است اطمینان حاصل از استریلیزاسیون با سایر روش ها را نداشته باشد.

انتهای پیام/ چهارشنبه 10 دی 1399

منابع

Centers for Disease Control and Prevention (CDC)- Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities (2008)

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

استریلیزاسیون سریع (فلش)

پلاسمای گازی هیدروژن پراکسید

استریلیزاسیون پر استیک اسید

ضد عفونی حرارتی چیست؟

اشعه UV-C و کووید 19

×