استریلیزاسیون با ازون


سالهاست که ازون به عنوان ضد عفونی کننده آب آشامیدنی استفاده می شود. ازون وقتی تولید می شود که O2 انرژی گرفته و به دو مولکول تک اتمی (O1) تقسیم شود. سپس مولکول های اکسیژن تک اتمی با مولکول های O2 برخورد کرده و ازون یعنی O3 را تشکیل می دهند. بنابراین، ازون از O2 تشکیل شده است که دارای یک اتم اکسیژن سوم با پیوند آزاد است که برای اتصال و اکسید کردن مولکول های دیگر به راحتی در دسترس است. این اتم اکسیژن اضافی ازون را به یک اکسید کننده قدرتمند تبدیل می کند که میکروارگانیسم ها را از بین می برد اما این گاز بسیار ناپایدار است (یعنی نیمه عمر 22 دقیقه در دمای اتاق).

ازون بصورت گاز تولید می شود و در آب و یا سایر مایعات قابل حل است. یک ضد عفونی کننده بسیار انعطاف پذیر است و بسته به موارد استعمال، کاربرد های بسیاری در ضدعفونی هوا، آب، محیط (دیوارها، کف زمین، سطوح )، لباس های کار ، اجسام ولوازم مختلف و مواد را داراست. بر خلاف ضد عفونی کننده های معمول دیگر مانند کلر، فرمالین و مواد شیمیایی دیگر، اکسیداسیون با ازون، هیچگونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد.

ازون یک اکسید کننده پروتوپلاسم است که بر روی گروه های سولفیدریل از اسید های آمینه موجود در پروتئین میکروارگانیسم ها تاثیر گذاشته و موجب اختلال در فعالیت های آنزیمی سلول می شود. ازون میکروارگانیسم های مختلف نظیر انواع باکتری ها، ویروس ها، پروتوزوئر ها، قارچ ها، مخمر ها، اسپورها و هاگهای منتشر شونده از طریق آب و هوا را نابود می کند.

این فرآیند جدید استریلیزاسیون، که از ازون به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می کند، توسط FDA در اوت 2003 برای پردازش و استریل کردن دستگاه های پزشکی قابل استفاده مجدد تایید شد. دستگاه ضدعفونی کننده مواد ضدعفونی کننده داخلی خود را از اکسیژن درجه USP، آب با کیفیت و بخار و برق ایجاد می کند. ماده ضد عفونی کننده در انتهای چرخه با عبور از یک کاتالیزور قبل از اینکه به داخل اتاق وارد شود، به اکسیژن و بخار آب تبدیل می شود. مدت زمان چرخه استریلیزاسیون حدود 4 ساعت و 15 دقیقه است و در دمای 30-35 درجه سانتی گراد اتفاق می افتد. به منظور  بررسی صحت عملکرد چرخه استریلزاسیون از تست های حاوی مقاوم ترین میکروارگانیسم ها (Geobacillus stearothermophilus) استفاده می شود.

فرآیند ازون با طیف گسترده ای از مواد معمول استفاده شده در تجهیزات از جمله فولاد ضد زنگ، تیتانیوم، آلومینیوم آنودایز شده، سرامیک، شیشه، سیلیس، PVC، تفلون، سیلیکون، پلی پروپیلن، پلی اتیلن و اکریلیک سازگار است.

این فرآیند برای استفاده توسط اپراتور ایمن است زیرا هیچگونه کار با ماده ضدعفونی کننده، انتشار سموم در آن وجود ندارد. دمای پایین پروسه نیز باعث سوختگی اتفاقی نمی شود. چرخه با استفاده از یک نشانگر بیولوژیکی و یک نشانگر شیمیایی کنترل می شود. محفظه استریلیزاسیون کوچک است.

انتهای پیام/ جمعه 15 اسفند 1399

منابع

Centers for Disease Control and Prevention (CDC)- Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities, 2008

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

استریلیزاسیون با دانه های شیشه ای (Glass bead)

استریلیزاسیون با فیلتر

استریلیزاسیون با امواج مایکروویو

برخی از روش های استریلیزاسیون (اشعه یونیزه کننده، گرمای خشک، مواد شیمیایی مایع)

استریلیزاسیون سریع (فلش)

×