جهش B.1.1.7 نوع انگلیسی SARS-CoV-2


کجا و چه زمانی کشف شد؟

جهش B.1.1.7 نوع انگلیسی SARS-CoV-2 اولین بار در سپتامبر در انگلستان، به ویژه در لندن و شهرستان کنت در نزدیکی آن یافت شد. گاهی اوقات به عنوان نوع “کنت” شناخته می شود. از دسامبر به سرعت در انگلیس، دانمارک و ایرلند و سایر کشور ها در حال گسترش است.

کجاست؟

ده ها کشور، از جمله ایالات متحده، ایران و … عفونت از این نوع ویروس را دیده اند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در اوایل ژانویه پیش بینی مدلی را منتشر کردند که نشان می داد این نوع جهش تا حدودی در ماه مارس می تواند به سویه غالب در ایالات متحده تبدیل شود. یک مطالعه اخیر نشان داد که این نوع به سرعت در جهان در حال گسترش است.

چه چیزی آن را متفاوت می کند؟

گونه ای که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شده است، نسبت به سویه اصلی، قابلت انتقال بسیار بیشتری دارد. اطلاعات اولیه همچنین حاکی از آن است که این سویه ممکن است 30 تا 70 درصد کشنده تر از جهش های قبلی باشد. این جهش سبب تغییر اسید آمینه در پروتئین سنبله شده است.

آیا واکسن ها جواب می دهند؟

اتفاق نظر علمی این است که واکسن ها در برابر این جهش موثر باقی خواهند ماند زیرا این تلقیح ها باعث ایجاد مجموعه ای از آنتی بادی های خنثی کننده و سایر پاسخ های سیستم ایمنی بدن می شود. شرکت های بیوتکنولوژی فایزر، مادرنا و نواواکس گفته اند که به نظر می رسد واکسن های آنها برای این جهش عمل می کند.

راویندرا گوپتا، استاد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه کمبریج، در مطالعه ای روی بزرگسالان مسن تر دریافت که پاسخ ایمنی ناشی از واکسن فایزر نسبت به واریته ای که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شد، نسبتاً کمتر موثر است.

فائوچی روز جمعه 19 مارچ گفت نوع انگلیس کشنده تر و مسری تر است. فاوچی در جلسه توجیهی گفت: گسترش نوع B.1.1.7 که برای اولین بار در انگلستان شناسایی شد به این معنی است که واکسیناسیون و همچنین اقداماتی مانند استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مهم است.

فائوچی خاطرنشان کرد: ولی به نظر می رسد که واکسن ها به خوبی در برابر B.1.1.7 محافظت می کنند و به نظر می رسد درمان هایی مانند آنتی بادی های مونوکلونال نیز در برابر این نوع خاص موثر هستند.

انتهای پیام/ شنبه 30 اسفند 1399

منابع

Nature

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

جهش P.1 برزیلی SARS-CoV-2

جهش E484K (Eeek) SARS-CoV-2

پاستوریزاسیون

استریلیزاسیون با ازون

انواع بسته بندی وسایل مورد استفاده در استریل کننده ها

×